Fant ingen bremsefeil

Ulykkeslokomotivet 2215, som trakk de eksplosjonstruede propanvognene, gjennomgikk en omfattende teknisk kontroll under ett døgn før ulykken på Lillestrøm.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Under kontrollen ble blant annet alle lokomotivets bremsesystemer grundig gjennomgått. Politiet etterforsker nå om denne kontrollen avdekket feil ved lokomotivet, og om lokomotivet var i forskriftsmessig stand da det ble satt på skinnene natt til mandag.

Etter det Dagbladet erfarer, har politiet tatt beslag i sjekklisten etter kontrollen, som var ferdig utført tirsdag ettermiddag. Bare timer seinere fikk toget med det 90 tonn tunge El16-lokomotivet i spissen en så alvorlig bremsesvikt i bakkene ned mot Lillestrøm stasjon at det ikke kunne stoppe for rødt signal.

Toget smalt inn i bakenden på et stillestående tog på stasjonen. En av togets to tankvogner med propan sprang lekk og tok fyr. Brannvesenet frykter fortsatt at den andre vogna kan eksplodere.

El16-lokomotivet er bygd 1984. Mandag i denne uka ble det satt inn på NSBs verksted på Grorud i Oslo for å gjennomgå en meget omfattende rutinekontroll. Kontrollen, med navnet T4, skal El16-lokene gjennomgå hver gang de har kjørt 200000 kilometer.

133 punkter

Kontrollørene skal følge hvert enkelt av 133 sjekkpunkter i T4-testen, og forsikre seg om at det tekniske utstyret er etter forskriftene. Dersom det blir funnet sikkerhetskritiske feil ved loket, skal de repareres. Blir de ikke det, vil NSBs tekniske database, IRMA, nekte å skrive ut overleveringsordren som forteller lokføreren at lokomotivet er «friskt»

Hele lokomotivets bremsesystem er en meget sentral del av T4-kontrollen. Alle komponenter ettersees, og alle deler av bremsesystemet driftstestes. Blant annet testes alle deler av trykkluftssystemet som regulerer bremsene. Det ble også foretatt undersøkelser på hva duggpunktstemperaturen i bremseledningen var. Dersom dugg dannes i ledningene ved for høy temperatur, kan bremseledningen tettes av is under drift. Dette er en av teoriene om hvorfor bremsene sviktet på toget.

Bremsetest

Loket rullet ut av verkstedet på Grorud på ettermiddagen tirsdag. Det ble også utført en rutinemessig bremsetest av hele ulykkestoget like før avgang klokka 00.30 onsdag ved Alnabru. Under 12 timer etter at loket var friskmeldt i kontrollen, seilte det ned bakkene mot Lillestrøm uten tilstrekkelig bremsekraft.

Det som er sikkert, er at NSB vurderte bremsene på lokomotivet til å være i prikkfri stand dagen før ulykken.

- Lokomotiver skal ikke settes på skinnene dersom det oppdages feil eller mangler ved slike kontroller, sier driftssjef Tom Ingulstad ved NSB.