Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fant maleri i dødsbo - kan være verdt millioner

Flere år etter funnet, strides fremdeles fagmiljøet om det var et ekte Nikolai Astrup-maleri som dukket opp i dødsboet.

PÅKJENNING: Dagny Nødset og Even Kongsvik har i flere år forsøkt å finnet ut om kunstverket de har er malt av Nikolai Astrup. Foto: Stig Roger Eide / Dagbladet
PÅKJENNING: Dagny Nødset og Even Kongsvik har i flere år forsøkt å finnet ut om kunstverket de har er malt av Nikolai Astrup. Foto: Stig Roger Eide / Dagbladet Vis mer

JØLSTER/OSLO (Dagbladet): Er det verdt flere millioner, eller knapt nok lerretet det er malt på? Det spørsmålet har Dagny Nødset og Even Kongsvik spurt seg selv i flere år.

I 2013 kjøpte paret fra Jølster i Sogn og Fjordane et dødsbo. Etter at nære familiemedlemmer hadde fått valgt seg ut det de ville ha, ble resten plassert trygt i garasjen.

Der ble det stående urørt i flere måneder, før paret bestemte seg for at tida var inne for en gjennomgang. Men det som dukket opp, skulle gi dem begge hakeslepp.

For blant gamle gjenstander kjøpt for småpenger, sto et maleri som kan vise seg å være malt av kunstner Nikolai Astrup - og være verdt flere millioner kroner.

Millionbud

- Bildet hadde ingen signatur, så vi var veldig i tvil om dette kunne være en original Astrup. Vi ringte derfor den lokale kunstkjenneren, Hallvard Viken. Han var ikke i tvil. Dette var en original Astrup, forteller Kongsvik til Dagbladet.

Viken ville imidlertid ikke stå bak den eneste ekspertvurderingen av bildet, som er av Astrups kjente motiv «Den store priselden bygges». Han ba derfor paret reise til Haugesund og Astrup-kjenner Øystein Loge.

Loge har selv skrevet bøker om kunstneren, og kartlagt produksjonen. Maleriet Kongsvik og Nødset nå hadde funnet, hadde han derimot aldri hørt om.

FREKT: En 31 år gammel mann er pågrepet etter å ha stjålet et maleri midt på lyse dagen på Tretjakovgalleriet i Moskva. Video: AP / NTB Scanpix Vis mer

- Jeg glemmer aldri turen dit. Vi hadde en eldre bil som ikke var mulig å låse, og vi var redde for at noen skulle stikke av med bildet da vi var på ferjene, forteller Nødset.

Vel framme i Haugesund ble kunstverket vist fram til Astrup-kjenneren. Loge var selv ikke i tvil. Maleriet fra dødsboet kjøpt for noen tusenlapper, var en original Astrup - og et av de beste verkene han hadde sett av kunstneren.

- Vi forsto ganske raskt at dette var et unikt maleri, og det begynte å gå rykter om at vi hadde bildet. Vi fikk tidlig bud på fem millioner kroner, men valgte å avslå dette, sier paret.

Barnebarnet dukker opp

Kort tid etter skulle imidlertid en sjokkerende nyhet dukke opp i lokalavisa. For etter at to eksperter hadde slått fast at maleriet deres var en ekte Astrup, sto plutselig barnebarnet Nikolai Astrup Geelmuyden fram. Barnebarnet, som ikke lenger er i live, hevdet selv å ha malt bildet i gave til eieren av dødsboet på slutten av 1940-tallet, mens Nikolai Astrup døde i 1928.

- Ifølge hans historie, så ble bildet malt da han var 16 år, med et postkort som motiv og utgangspunkt. Men undersøkelser på Nasjonalbiblioteket har vist at det ikke finnes postkort av Nikolai Astrup og jonsokbål på den tida. I tillegg har vi hørt fra en nå avdød person at han hadde sett bildet da krigen brøt ut. Da var i tilfellet barnebarnet bare ni år. Dessuten er vi veldig usikre på om Geelmuyden av forskjellige grunner kunne male så likt Astrup, sier Kongsvik.

Seks år etter at maleriet dukket opp og flere historier seinere, holder Astrup-ekspert Øystein Loge fremdeles fast på sin konklusjon. Til Dagbladet sier kunstkjenneren at han ikke er i tvil.

- Ingenting har fått meg til å endre mening, slår Loge fast.

SIKKER: Astrup-ekspert Øystein Loge mener han med sikkerhet kan si at maleriet er en original. Foto: Stig Roger Eide / Dagbladet
SIKKER: Astrup-ekspert Øystein Loge mener han med sikkerhet kan si at maleriet er en original. Foto: Stig Roger Eide / Dagbladet Vis mer

Han ønsker selv ikke å spekulere i verdien av bildet, men at det er i millionklassen er ifølge Loge utvilsomt. Nå ber han om at tekniske bevis undersøkes, slik at man en gang for alle kan slå fast at maleriet er en ekte Astrup.

- Jeg mener man må undersøke fingeravtrykk for å avklare dette. Erfaringsmessig vil det være vanskelig å male et så stort verk uten å etterlate seg fingeravtrykk. Ved å sikre dette fra bildet, og sammenligne det med fingeravtrykk fra andre bilder, vil man kunne gi en konklusjon, sier Loge til Dagbladet.

Avviser original

Hos Nikolai Astrup forskningssenter ved KODE i Bergen, pågår det en omfattende kartlegging av kunstnerens historiske verk. Tove K. Haugsbø, som blant annet har skrevet doktorgradsavhandling om Astrup, har selv sett Kongsvik' maleri. I motsetning til Loge, mener hun det er svært få beviser som tilsier at kunstverket er en ekte Nikolai Astrup.

FORSKER: Tove K. Haugsbø ved Nikolai Astrup forskningssenter. Foto: Dag Fosse, KODE
FORSKER: Tove K. Haugsbø ved Nikolai Astrup forskningssenter. Foto: Dag Fosse, KODE Vis mer

- Så langt er konklusjonen at det ikke er tilstrekkelig dokumentasjon som tilsier at det er en original av Nikolai Astrup. Vi har ikke funnet bevis, verken i omtale eller brev, som tilsier at det er malt før han gikk bort i 1928. Barnebarnet til Nikolai var raskt ute, og i et lydopptak av de tidligere eierne hører man også at de sier det ikke er en original, men malt av barnebarnet, forteller Haugsbø.

I en vurdering av bildet, har KODE blant annet skrevet følgende: «Det innsendte maleriet er preget av en mer stakkato og monoton penselføring, samt en generell grovere og mindre detaljert fargeoppbygning». I tillegg sier Haugsbø at slik de kjenner maleriets historie, så sammenfaller den med Geelmuydens påstander.

- En tøff påkjenning

Haugsbø er imidlertid enig i at fingeravtrykk teoretisk sett burde kunne avkrefte eller bekrefte hvorvidt maleriet er ekte. Hun har derimot ikke kjennskap til at slike teknikker er brukt tidligere.

- I så fall må man ha et dokumentert fingeravtrykk som man vet er ekte. Det finnes fingeravtrykk på Astrup-trykk, så det er helt sikkert mulig å hente ut avtrykk. Så må man bare ta med i vurderinga at det kan være barna eller konas fingeravtrykk, for de var også med i produksjonen, sier Haugsbø og legger til:

- Vi har ikke kapasitet til å undersøke om dette bildet ligner på de andre av barnebarnets bilder, så det er utelukkende vurdert opp imot originale Astrup-bilder. Saken står fremdeles åpen, så dersom det dukker opp annen dokumentasjon vil det være interessant. Det har dukket opp flere ukjente Astrup-verk underveis i analysearbeidet, men de lærde strides åpenbart om dette er en ekte Nicolai Astrup.

Eierne av bildet ønsker nå å kvitte seg med kunstverket. Årsaken er blant annet spekulasjonene rundt ektheten og ryktene som har gått om maleriet.

- Dette har vært en tøff påkjenning for oss. Det vi nå ønsker, er å få en avklaring på om bildet faktisk er ekte eller uekte. Og skulle det være ekte, så har vi et sterkt ønske om at bildet fortsatt skal være i Jølster. Da vil vi heller akseptere et bud på fem millioner fra Jølster, enn ti millioner fra Oslo, sier Kongsvik.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling