SCANNING: Ved gjennomsyn av scanningen av en bit av havbunnen nord for Skagen, dukket vraket av den tyske ubåten U-3523 opp på skjermen. Fronten og halve ubåten på nesten 80 meter stikker ned i havbunnen. Video: Seawarmuseum.dk Vis mer Vis mer

Fant nazi-ubåt etter 73 år - nye rykter om gull og rømlinger i vraket

Skulle til Sør-Amerika - funnet på 123 meters dyp nord for Skagen.

(Dagbladet): Nesten 73 år etter at den tyske nazi-ubåten ble torpedert og senket i Skagerrak, fikk fagfolkene ved det danske sjøkrigsmuseet på Jylland en skikkelig aha-opplevelse.

Ved gjennomsyn av scanningen av en bit av havbunnen nord for Skagen, dukket vraket av den tyske ubåten U-3523 opp på skjermen.

Fronten på den 76,7 meter lange ubåten - verdens mest moderne i sin tid - var boret ned i søla. Bakenden peker 20 meter over havbunnen, og vraket ser ut som det er helt.

Det har vært mange myter og spekulasjoner om hva og hvem som var ombord i ubåten da den ble senket av torpedoer sluppet fra et britisk B24 Liberator-fly.

HALVVEIS NEDGRAVD: fronten stikker dypt ned i havbunnen til midtskips. Illustrasjon: Seawarmuseum.dk
HALVVEIS NEDGRAVD: fronten stikker dypt ned i havbunnen til midtskips. Illustrasjon: Seawarmuseum.dk Vis mer

Det skjedde 6. mai 1945, dagen etter at nazi-Tyskland hadde kapitulert i Danmark og andre verdenskrig var tapt.

Sea War Museum Jutland i Thyborøn på Jylland gikk ut med nyheten om det sensasjonelle funnet fredag. Selve «åpenbaringen» kom for få dager siden.

Finsøker Skagerrak og Nordsjøen

Museet ble åpnet så seint som høsten 2015 for å finkjemme bunnen av Skagerrak og Nordsjøen med moderne kamera- og scanningutstyr for å dokumentere krigshistorie.

Fagfolkene var så langt lokalisert 450 skipsvrak, blant dem 12 ubåter: tre britiske og ni tyske.

Finkjemmingen av skandinavisk havbunn skapte overskrifter i Danmark da museets folk fant vraket av det første danskeide utvandrerskipet for to år siden. Dampskipet S/S «Harald» forsvant i storm i 1889. Alle ombord berget seg.

PÅ HØYKANT: Halen på ubåten stikker 20 meter over havbunnen. Illustrasjon: Seawarmuseum.dk
PÅ HØYKANT: Halen på ubåten stikker 20 meter over havbunnen. Illustrasjon: Seawarmuseum.dk Vis mer

Ubåt-vraket som nå er lokalisert, var av typen XXI - klodens mest avanserte og vidtrekkende mot tampen av andre verdenskrig.

Hitlers Tyskland hadde planer for å bygge 118 av dem, men rakk bare å få ferdig to før slaget var tapt, bokstavlig talt.

Det første ble også senket, men hevet fra 67 meters dyp og gjenoppbygd ved sjøfartsmuseet i Bremerhaven i Tyskland.

123 meters dyp

Den andre er nå funnet på 123 meters dyp ti nautiske mil nord for Skagen.

Det overraskende funnstedet er forklaringen på hvorfor en rekke gamle søk ikke har gitt noen spor. Det britiske bombeflyet oppga posisjonen til å være nordøst for Skagen.

PÅ 123 METERS DYP: ubåtvraket sett ovenfra mot grønn havbunn. Illustrasjon: Seawarmuseum.dk
PÅ 123 METERS DYP: ubåtvraket sett ovenfra mot grønn havbunn. Illustrasjon: Seawarmuseum.dk Vis mer

Funnstedet var i virkeligheten ni nautiske mil (ca. 17 kilometer) vest for det antatte havaristedet.

Museets ledelse betegner bunnforholdene som svært vanskelige, og ser ingen umiddelbar mulighet for å heve vraket.

Men det sensasjonelle funnet setter ny fart i ryktene om innholdet i ubåten da den dro fra havn i Wilhelmshaven i Tyskland.

Rett til Sør-Amerika

Det eneste dokumenterte var mannskapet på 58. Ubåt-typen var så moderne at den i teorien skulle være den første som kunne ta seg hele strekningen under vann fra Europa til Sør-Amerika. Toppfart var 28,9 kilometer i timen.

En rekke tyske nazister rømte til Argentina og naboland, og spekulasjonene gikk i årevis om forsvunnet nazigull og tyskere som ingen vet hvor ble av, kan ha vært med U-3523.

Etter krigen gjorde Storbritannia, USA, Frankrike og Sovjetunionen ferdig mange av av de påbegynte tyske ubåtene med den ultramoderne teknologien bak XXI-typen.

I Sovjetunionen ble den kjent som Whiskey-klassen, og var i aktiv tjeneste i den sovjetiske marinen til langt opp på 1980-tallet.