IDENTISKE: Senterpariet lanserte 6.desember sin nye logo som er en ekstakt kopi av et bilde som ligger på flere fildelingssider. Foto: Photobucket / Senterpariet
IDENTISKE: Senterpariet lanserte 6.desember sin nye logo som er en ekstakt kopi av et bilde som ligger på flere fildelingssider. Foto: Photobucket / SenterparietVis mer

Fant ny logo på fildelingsside

Senterpartiets nye logo ikke fullt så «ny» allikevel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mandag lanserte Senterpartiet sin nye logo, som skal være med å gi partiet et nytt image frem mot stortingsvalget i 2013.

Den grønne firkløveren, som har tjent som partiets logo siden 1920 (siste endring gjort i 1991), er nå altså byttet ut med en mer naturtro firkløver.

Logoen ser ut til å være en eksakt kopi av et fotografi som ligger på flere filsdelingssider, blant annet Photobucket.

Vet ikke hvem som har tatt bildet - Ja, det stemmer at bildet vi har tatt utgangspunkt i ligger på flere filsdelingssider, og visstnok skal ha blitt brukt på et platecover i 2002, sier kommunikasjonssjef i Senterpartiet Torvild Sveen til Dagbladet.

Han er imidlertid ikke bekymret for at partiet har brukt et bilde de ikke har rett til å bruke.

- Vi vet ikke helt hvem som har tatt bildet og har opphavsrett, men har prøvd å finne ut av det. På sider som Photobucket står det tydelig at de som laster opp bilder må regne med at bildene kan brukes av andre, sier Sveen.

- Ser ut som en feil Det er Senterpartiets produksjonsleder Ragne Borge Lysaker som har utarbeidet den nye logoen.

Etter at Senterpartiet lanserte logoen 6. desember har flere kritisert den nye firkløveren.

- Den er svak på alle måter - det ser nesten ut som om den første skissen ble sendt til trykk ved en feil, sier kreatør Joachim Bjørndal i reklamebyrået DDB til aftenposten.no.

- Viktigst at folk liker den Han reagerer også på at partiet har valgt en egen ansatt til å uforme den nye logoen.

Designet på alt av partiets materiell, nettsider, brosjyrer og andre informasjonskanaler, skal fornyes og skiftes ut.

- Vi registrerer jo kritikken, men har også fått mye hyggelige tilbakemeldinger. Debatten om det faglige arbeidet er ikke like viktig for oss som at folk faktisk liker logoen, sier Sveen.