MUSIKK: Rolf Presthus (48) vil viderutvikle og modernisere Platekompaniet. Foto: Jørgen Hyvang / Finansavisen
MUSIKK: Rolf Presthus (48) vil viderutvikle og modernisere Platekompaniet. Foto: Jørgen Hyvang / FinansavisenVis mer

Får 30 mill. etter salget til Jay-Z

Rolf Presthus (48) vil bruke millionene han får etter salget av Wimp til Jay-Z på å modernisere Platekompaniet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen / John Fuller):  Salget av Wimp for 440 millioner kroner passer Platekompaniet-gründer Rolf Presthus (48) midt i blinken, skriver Finansavisen.

I mange år har kjeden vært flink til å forandre seg med kundenes behov, og gått fra å være en ren CD-butikk på Grønland T-banestasjon i 1992 til å bli en stor kjede som lever godt av spill, vinyl, bøker og hodetelefoner.

Presthus vil ikke ut med noen tall, men Finansavisen anslår at han gjennom salget av strømmetjenesten casher inn litt under 30 millioner kroner.

Vil viderutvikle Platekompaniet Pengene fra salget skal spyttes inn i en modernisering og videreutvikling av Platekompaniet. Selskapet har over lang tid sett at salget av CD-er og DVD-er har vært fallende, mens spill, bøker og vinyl har hatt vekst. Nå ønsker Presthus flere ben å stå på.

- Vi kommer til å legge til flere nye produkter, og vil satse mer på vinyl, bøker, merchandise og underholdning, sier han.

Det betyr også en omlegging av butikkstrukturen. Fem av dagens 27 butikker skal legges ned, mens noen av de gjenværende skal utvides.

- Det nye konseptet krever en butikkflate på 2-300 kvadratmeter, og en del butikker er rett og slett for små, sier Presthus til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CD - likevel ikke helt dødt I toppåret 2009 omsatte Platekompaniet for 657 millioner kroner, og hadde 33 millioner kroner igjen på bunnlinjen. Etter det har omsetningen falt litt etter litt, men selskapet har klart seg brukbart i det mange mente var en dødsdømt bransje.

I 2013 endte omsetningen på 511 millioner. I 2014 sank den videre, men de har likevel aldri tapt penger.

Selv om strømming og nedlasting nå er blitt vanlig for de fleste, er det faktisk en del som kjøper musikk og film på gamlemåten.

- Nå i julen solgte vi for eksempel 12.000 signerte album av Bjørn Eidsvåg, sier Presthus, som tror de kommer til å selge CD-er i mange år fremover.

Kundemagnet I en kundeundersøkelse om handlevaner i kjøpesentre, havnet Platekompaniet på tredjeplass over menns favorittbutikker, etter Vinmonopolet og Clas Ohlson. Flere brukeropplevelser for kundene - som prøving av spill, tilgang på nettbutikk og bredere produktspekter - skal gjøre Platekompaniet enda mer attraktivt for kjøpesentrene.

- Det er mange kjøpesentre som ser med bekymring på utviklingen med netthandel, og er på jakt etter konsepter som kan trekke kundene til senteret. Vi tror vårt nye konsept kan være noe sentrene ønsker seg, sier Presthus til Finansavisen.

Kalendere, T-skjorter og kopper fra filmer og artister skal være en del av sortimentet fremover. Butikken på Oslo City, som er den største i kjeden, har til en viss grad prøvd ut konseptet den siste tiden. Presthus forteller at det har vært en stor suksess.

- Vi solgte kopper med trykk på for 1 million kroner bare til jul, sier Presthus.

Flere nyheter Hegnar: Enda mer foreldrepermisjon?
Søndagens aksjetips
Stygg valutasmell på 150 millioner dollar