Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Får 730 000 i «tips»

Da en asiatisk familie fra California ble hetset på en restaurant 4. juli, tok kelneren grep. Nå har frivillige samlet inn over 730 000 kroner.

GREP INN: Kelneren Gennica Cochran kastet ut en mann som kom med rasistiske tilrop på en restaurant i California. Nå har frivillige samlet inne over 730 000 kroner til kelneren. Foto: GoFundMe
GREP INN: Kelneren Gennica Cochran kastet ut en mann som kom med rasistiske tilrop på en restaurant i California. Nå har frivillige samlet inne over 730 000 kroner til kelneren. Foto: GoFundMe Vis mer

Den var den 4. juli, amerikanernes nasjonaldag, de to familiene Orosa og Chan feiret bursdagen til et familiemedlem på den lokale restauranten Lucia i Carmen Valley, California.

Måltidet ble imidlertid avbrutt av en mann som skal ha hetset familiemedlemmene for deres asiatiske bakgrunn, og kommet med flere rasistiske utsagn, melder blant andre ABC7.

- Asiatiske drittsekker

Mannen skal seinere ha blitt identifisert som Michael Lofthouse, administrerende direktør i teknologiselskapet Solid8, av flere amerikanske journalister etter at en video av hendelsen gikk viralt på Instagram tidligere denne uka.

I videoen kan man tydelig høre Lofthouse komme med flere rasistiske kommentarer mot de to familiene. Han viser blant annet fingeren, før han forteller at «Trump kommer til å ta dem».

- Asiatiske drittsekker, kan man høre Lofthouse si.

Kelneren Gennica Cochran bestemte seg da for at nok var nok, og kastet den administrerende direktøren ut av restauranten.

- Du må dra øyeblikkelig, kom deg ut! Du er ikke velkommen her, raser Cochran i videoen.

Beklager

Solid8 publiserte onsdag en uttalelse på Twitter fra Lofthouse. Han beklager hendelsen overfor familien Chan, og forteller at han skal bruke tid på å reflektere over det han har gjort.

- Min oppførsel i en viral video nylig er avskyelig. Dette var åpenbart et øyeblikk hvor jeg mistet kontrollen, og kom med fryktelig sårende og splittende kommentarer, heter det i innlegget.

Cochran forteller i et intervju med ABC7 at hun fulgte med på Lofthouse gjennom hele kvelden. Selv om hun ikke serverte ham personlig, påstår hun at Lofthouse klagde på maten, byttet bord og oppførte seg frekt mot de ansatte på restauranten.

Da Lofthouse kom med kommentarer mot familiene Chan og Orosa, måtte hun gripe inn.

- Jeg reagerte instinktivt, og gjorde bare det som måtte gjøres. Jeg gjorde det en enhver hadde gjort i samme situasjon, sier kelneren.

Samlet inn over 730 000

I kjølvannet av videoen har det blitt opprettet hele tre GoFundMe-innsamlingsaksjoner. I skrivende stund har de tre sidene samlet inn over 730 000 kroner på vegne av Cochran. Hun forteller at hun skal donere bort deler av pengene hun har fått.

- Du kommer ikke inn her og sier sånne ting til folk. Særlig folk som nettopp har kommet ut karantene, sier hun, og påpeker at mange av gjestene var ute og spiste for første gang siden restaurantene ble stengt i delstaten.

Tilgir

Raymond Orosa, en av deltakerne på familiebursdagen, har lite til overs for Lofthouse sin beklagelse.

- Jeg tror han faktisk mente det han sa og det han gjorde. Jeg tror ikke på forklaringen hans fordi handlingene betyr mer enn ordene hans, sier han.

Orosa har imidlertid bestemt seg for å tilgi Lofthouse for kommentarene hans.

- Jeg kan ikke si at det han gjorde var riktig eller akseptabelt, det er det ikke, sier han, og legger til:

- Mange vil nok være uenig med meg når jeg sier at jeg tilgir ham, men det gjør jeg.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!