Får beholde jobben etter å ha kalt kunde «hestkuk»

Ble sparket - vant i tingretten. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En sparket ansatt vant mot arbeidsgiver i Senja tingrett. Vedkommende får beholde jobben selv om han skjelte ut en kunde.

Mannen fikk sparken fra jobben i et maskin- og transportfirma i Troms tidligere i år, etter at han kalte en kunde «hestkuk». Han klaget arbeidsgiver inn, og Senja tingrett har slått fast at arbeidsgiver ikke hadde avskjedsgrunn.

- Retten legger til grunn at NN har hatt en spøkefull tone med flere kunder, som i noen tilfeller kan misforstås og oppfattes som uhøflig. Retten kan imidlertid vanskelig karakterisere dette som dårlig kundebehandling, skriver Fri Fagbevegelse.

Mannen mener at han ikke har kalt kunden for kraftuttrykket, men at det hadde vært greit om han hadde gjort det.

- Her i Nord-Norge er vi litt mer frittalende enn sørpå. Enkelte av kundene er også mine kompiser, vi har en egen tone, sier mannen til HK-Nytt.

Det var flere punkter i saken, og arbeidsgiver skal ha vært misfornøyd med mannens arbeid i lang tid. Han vant imidlertid saken på alle punkter. Han får komme tilbake på jobb, og er blitt tilkjent erstatning på 100 000 kroner. Det er fortsatt ikke klart om arbeidsgiveren anker saken eller ikke.

(NTB)