Får betalt for å sykle på jobb

Hydro Raufoss Automotiv lever av å lage støtfangere til tyske biler, men nå betaler bedriften de ansatte for å la bilen stå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre kroner kilometeren for å gå og en krone for å sykle, skal lokke ansatte til å trimme mer. Bedre helse kan trenges etter at sykefraværet til tider har vært skyhøyt.

Prøveordning

- Klart vi lever av bilindustrien. Men jeg vet at en søndagstur med bil nytes mye bedre når helsa er god, sier administrerende direktør Davur Jacobsen.
Han ser ingen motsetning i at han nå oppfordrer sine ansatte til å la bilen stå.

Direktøren er redd for å trø til for fullt helt fra starten. Derfor innføres kontantstøtten som en prøveordning for avdelingen som overflatebehandler og pakker støtfangere. Det er her sykefraværet har vært høyest - til tider oppe i 17 prosent.

- Vi ønsker å få til større tilstedeværelse. Jeg liker ikke å lede en bedrift med 950 ansatte hvor 72 personer til enhver tid er borte fra jobb, sier direktøren.

For de som går til jobben er Jacobsen villig til å betale nesten like mye som Statens regulativ for bruk av bil - 3,05 for kilometeren.

Må skatte

Men mens forurensende bilister kan stikke kilometergodtgjøringen rett i lomma, må nok miljøvennlige trimmere til og fra Hydro Raufoss Automotiv regne med å måtte skatte av kronene som ruller inn.

Støtfangerprodusenten ligger helt i tet når det gjelder å belønne ansatte med penger. Men mange andre arbeidsgivere har satt i verk ulike tiltak som skal redusere sykefraværet.

Viser omsorg

Storebrand blar opp 28 millioner kroner for at ansatte skal kunne trimme på SATS. Andre selskaper satser nesten like sprekt. Telenor i Bodø spanderer aromaterapi og massasje på sine ansatte. Statoil arrangerer blant annet samlivskurs mens andre håper at kurs i røykeavvenning skal slå positivt ut på helsa.