FOR LITE HESTER: Tesla S P85D leverte ikke som lovet, mener Forbrukertvistutvalget.<br>Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon / NTB Scanpix
FOR LITE HESTER: Tesla S P85D leverte ikke som lovet, mener Forbrukertvistutvalget.
Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon / NTB ScanpixVis mer

Får erstatning etter å ha klagd på motorkraften til Tesla

Saken kan ende i retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Høsten 2015 bekreftet direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, at Teslas model S hadde fått uvanlig mange klager.

- Jeg kan bekrefte at vi har mottatt 80 klager fra forbrukere som er misfornøyde med ytelsene på Tesla Model S, sa Flønes til Dinside.

Tidligere denne måneden vant tre av dem som klagde fram, skriver VG i dag.

De tre eierne hadde alle kjøpt modellen Tesla S P85D, og gjennom forskjellige målemetoder kommet fram til at bilen ikke leverte de 700 hestekreftene som var lovet.

Den reelle ytelsen var ifølge VG på bare 436 hestekrefter.

Forbrukertvistutvalget har nå tilkjent de tre eierne en erstatning på 50 000 kroner hver.

– Vi er fornøyd med at vedtaket slår fast at det foreligger en feil, og at bileierne får økonomisk kompensasjon for dette, sier Flønes i Forbrukerrådet til VG i dag.

Tesla sier de nå skal bruke tid på å studere kjennelsen før de bestemmer seg for om de eventuelt skal ta den videre inn i rettsapparatet.

– Jeg må understreke at vedtaket ikke er rettskraftig ennå. Saken kan bli tatt videre i rettssystemet, men hvis vedtaket blir stående kan det skape presedens for fremtidige saker, sier Flønes til VG.

Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, kommenterer saken i en epost til Dagbladet.

- Tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D har alltid vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte både det vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter. Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådet tidligere løst saken i Teslas favør. Tesla vil nå gjennomgå beslutningen fra Forbrukertvistutvalget for å bedre forstå konklusjonen som har blitt nådd.