Får Europas bratteste berg-og-dal-bane

Glem Liseberg i Göteborg og Dyrehavsbakken i København. Om ett år kan du oppleve det største fallet på noen berg-og-dal-bane i Europa på Tusenfryd utenfor Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele 32 meter over bakken starter nedturen. Med en toppfart på 93 km/t suser du i et 57 graders fall mot bakken. Så slås bremsene på. Du - og magen din - dras inn i en skarp sving mens du klamrer deg til det du måtte få tak i. Så bærer det mot toppen av neste bakke igjen - og neste vanvittige nedtur.

Vektløs 12 ganger

Hele reisen på den nye Tusenfryd-banen skal vare rundt to minutter. Da har du tilbakelagt nesten en kilometer og vært vektløs hele 12 ganger.

Det er stor optimisme i Tusenfryd-ledelsen før arbeidet med berg-og-dal-banen starter i juni:

- Endelig får vi den attraksjonen vi så lenge har manglet. Vi regner med en økning på 20 prosent når banen står klar neste år. Men alle skal få plass. Vi vil ha to tog i aksjon, og kan ta 1100 passasjerer i timen, forteller direktør Linda Bernander Silseth.

Sikker

Berg-og-dal-banen blir Skandinavias største bane i tre - og kanskje den aller største uansett byggemateriale.

Hele reisverket skal bestå av trykkimpregnert kanadisk furu. Det vil gå med materialer nok til å bygge 100 eneboliger.

Men er tømmerstokker like sikre som stål eller betong?

- Ja, trebaner er blant de sikreste i verden. I Finland har en tilsvarende bane stått støtt i over 50 år nå. Dessuten er trematerialene levende, og gir en helt annen kjøreopplevelse. Jeg har prøvd mange, sier Linda Bernander Silseth.

eirik.lindahl@dagbladet.no

STØRST I SKANDINAVIA: For 50 millioner vil Tusenfryd få en berg-og-dal-bane på 950 meter og to fall på 29 og 32 meter.