Det bekrefter Utenriksdepartementet til Dagbladet.
Tillatelsen, og unntaket for flyforbudet, gjelder for en flygning fredag 15. september. Det gjelder bare transport som er nødvendig for å sikre rotasjon av selskapets personell.
Andre passasjerer, eksempelvis turister, får altså ikke være med på flygningen. Trust Arktikugol må også dele passasjerliste i forkant av flygningen, sammen med dokumentasjon på ansettelsesforhold, skriver UD i vedtaket.
Selskapet har søkt om å få gjennomføre charterflygninger både for ansatte og turister, men får altså ikke frakte turister på direktefly mellom Russland og Norge.

Svalbarddirektør kobles til Putin og Kim
- Vil starte i april
Det russiske, statskontrollerte nyhetsbyrået Ria skrev mandag at den første charterflygningen med turister mellom Russland og Svalbard vil gå i april neste år.
Direktør i Trust Arktikugol, Ildar Neverov, sier til nyhetsbyrået at de har fått tillatelse «fra og med» 15. september i år, men at sesongen er over og at det derfor ikke er behov for flygning denne datoen.
- Vi har allerede tatt med alle vi trenger på vanlige flygninger, sier han til nyhetsbyrået.
Videre sier han at de planlegger å fly egne ansatte innen utgangen av året, men at de vil fly turister fra april.
Dette er imidlertid ikke i tråd med UDs vedtak. De presiserer at hver flygning må søkes om, og at foreløpig tillatelse ikke gjelder turister.
Neverov beskriver likevel tillatelsen som en milepæl.
- Mottaket av tillatelsen til å fly er en veldig stor milepæl og et veldig stort gjennombrudd for selskapet, sier han.
Forrige flygning mellom Russland og Svalbard var en charterflygning 17. februar 2020. Etter fullskala invasjonens start i februar 2022 trådte imidlertid flyforbudet i kraft.
Samtidig har direktør Neverov i lengre tid varslet at turisme er en næring det russiske gruveselskapet satser på, og at charterflygninger vil være en viktig del av dette.

Ekskluderer russisk selskap: - Forberedt på rettssak
Må søke for hver flygning
Utenriksdepartementet skriver i sin tillatelse at de bare vil vurdere søknader om konkrete flygninger, og at de derfor bare har behandlet søknad om flygning 15. september.
«Eventuelle framtidige charterflygninger må det sendes egen søknad om, i god tid før planlagt flygning», skriver de.
I konklusjonen understreker UD at unntaket gis på særskilte vilkår, og at «formålet er at Trust Arktikugol skal kunne opprettholde sin gruvevirksomhet og dermed sikre dekning av lokalbefolkningens grunnleggende behov».
Dagbladet har spurt Luftfartstilsynet om de har fått noen søknader vedrørende flygninger mellom Russland og Longyearbyen for 15. september, noe de avkrefter.