Får ikke forsikring

«Vi legger ikke skjul på at Zürich Forsikring er et selskap for utvalgte kundegrupper,» heter det i reklamen. Men det Zürich ikke forteller, er at de ikke vil ha kunder som ikke er akademikere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er å holde folk for narr, sier grunnskoleutdannede Trond A. Warnes på Lier utenfor Oslo. Han lot seg lokke av et fristende brev fra Zürich Forsikring som dumpet ned i postkassa.

«Bli kunde i et forsikringsselskap som hjelper deg!» «Det eneste vi venter oss av deg er at du tar vare på det du forsikrer,» heter det i brevet, som er gjengitt i avisa Nationen. Warnes tar gjerne imot hjelp, og mener han steller pent med det han eier. Men det var ikke nok i hans tilfelle.

- Da kundebehandleren fikk vite at jeg ikke har akademisk utdannelse, var det stopp. Jeg ble fortalt at forsikringen ville bli så dyr at det ikke var noen vits i å sende meg noe tilbud, sier Warnes.

Diskriminering

At han tjener en god del mer enn mange akademikere, hjalp lite.

- Dette er diskriminering. De kunne i det minste skrevet hvem de ønsker som kunder, sier Warnes. Han klaget til Forbrukerombudet.

Zürich Forsikring er nå på full retrett. Ifølge var brevet et forsøk på å nå nye kunder.

- Men vi kan ikke by opp til dans og så si nei takk når folk vil danse. Dette var dustete håndtert av oss, beklager administrerende direktør Pål Benjaminsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Retrett

Forsikringsselskapet bruker ikke lenger brevet Warnes fikk. Masseutsendelse til alle i postområder hvor det bor mange akademikere, er det også slutt på.

Men akademikere er fortsatt målgruppen for Zürich.

- De med akademisk utdannelse finner på mindre tull enn de uten akademisk utdannelse. Dermed er de billigere å forsikre enn andre, Benjaminsen.

Feil markedsføring?

Nå skal Forbrukerombudet avgjøre om forsikringsselskapets praksis er lovstridig.

Brevet skal vurderes opp mot markedsføringslovens paragrafer om urimelig praksis overfor forbrukere, og om framstillingen i brevet har vært villedende eller utilstrekkelig.