UENIGE: Lærer og forfatter Håvard Tjora skriver at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ved et pennestrøk har ugyldiggjort utdanningen til de aller fleste allmennlærere i Norge. Foto: Siv Johanne Seglem /Dagbladet
UENIGE: Lærer og forfatter Håvard Tjora skriver at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ved et pennestrøk har ugyldiggjort utdanningen til de aller fleste allmennlærere i Norge. Foto: Siv Johanne Seglem /DagbladetVis mer

Får ikke lenger lov å undervise i matematikk

Superlærer og forfatter Håvard Tjora skriver at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mangler kunnskaper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I sine ukentlige artikkel i Dagbladet Magasinet skriver Håvard Tjora at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ved et pennestrøk har ugyldiggjort utdanningen til de aller fleste allmennlærere i Norge.

I sommer innførte Røe Isaksen som krav at man skal ha 60 studiepoeng for å undervise i matematikk, engelsk og norsk på ungdomstrinnet, og det med tilbakevirkende kraft.

- Jeg er uønsket Lærer og forfatter Håvard Tjora har jobbet i skolen i 16 år. Han har skrevet fire bøker og rundt 100 artikler om skole og utdanning i Dagbladet. To av bøkene er om matematikk. Han har kurset tusener av lærere gjennom flere hundre foredrag.

Håvard Tjora skriver: «Høyres tro på målbarhet har nådd nye høyder. Nå måles ikke lærerne lenger på kvalitet og evne, men etter antall studiepoeng (...) De siste seks åra har jeg jobbet mye med elever med matematikkvansker, men i dagens ungdomsskole er jeg uønsket som matematikklærer (...)»

Håvard Tjora mener at de nye kravene er klønete og at de vitner om kunnskapsløshet av kunnskapsministeren.

Han skriver: «Det er klønete, fordi utspillet er med på å rive ned respekten for lærerne. Et av suksesskriteriene som trekkes fram om den finske skolen, er at befolkningen har stor respekt og tillit til lærerne. Hvordan skal befolkningen ha tillit til en arbeidsgruppe når vår øverste leder ikke har det? Det er kunnskapsløst, fordi Torbjørn Røe Isaksen burde vite bedre enn noen hva slags faglig påfyll lærerne vil få ved å etterfylle studiepoeng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Et merkelig valg Hvis jeg skal ta mine 15 studiepoeng i matematikk på universitetet, så gagner ikke det mine elever overhodet. Elevene skal nemlig ikke forholde seg til så avansert matematikk før de selv eventuelt begynner på universitetet.»

Håvard Tjora viser også til at Torbjørn Røe Isaksen er leder for en bedrift som innen få år vil mangle mellom 12 000 og 20 000 utdannede lærere.

Han avslutter slik: «Da er det et merkelig valg å ugyldiggjøre utdanningen til de som allerede jobber i skolen.»

Etter å ha lest artikkelen til Håvard Tjora, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen:

- Jeg har veldig stor respekt for Håvard Tjora, ikke minst for hans pedagogiske evner, men her er vi uenige. Svært mange lærere er enige med oss i denne saken. I dag er det slik at 20 prosent av de som underviser i matematikk i grunnskolen, ikke har fordypning i matematikk. Det er et problem. Nå er det ikke blitt slik at man skal ta flere studiepoeng i mer avansert matematikk, men mer fordypning i hvordan lærerne skal lære bort et fag som matematikk.

Røe Isaksen peker samtidig på at det gis en overgangsperiode på 10 år, noe som betyr at også Tjora kan undervise i matematikk i noen år til.

- Grunnleggende uenige - I løpet av denne perioden må også Tjora sikre seg full fordypning i matematikk. Det er mye som er viktig for en lærer, ikke minst engasjement og evnen til å se elevene, men hvis Håvard Tjora mener at fordypning i et fag ikke gir mening for en lærer, så er vi grunnleggende uenige. Jeg tror utdanning fungerer og at det er bra at matematikk-lærere underviser i matematikk og engelsk-lærere har fordypning i engelsk.

ANGRIPER:Håvard Tjora går til et knallhardt angrep på kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og hans nye krav om fordypning for lærerne. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ANGRIPER:Håvard Tjora går til et knallhardt angrep på kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og hans nye krav om fordypning for lærerne. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

Statsråden slår fast at grunnstandarden i norsk skole skal være at faglærere skal undervise i fagene.

- På samme måte som Håvard Tjora har tatt en master i lese- og skriveveiledning og mener det har gjort ham bedre, må lærerne ta fordypning i de fag de skal lære bort. På den måten vil norsk skole bli bedre. Fordypningskravene og kompetansekravene gjelder forøvrig allerede for nyutdannede lærere. Derfor vil ikke de nye kravene skape problemer med rekruttering av flere lærere, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Den nye lederen i Utanningsforbundet, Steffen Handal, sier at artikkelen til Håvard Tjora er et uttrykk for det sinne som er blant lærerne i hele landet.

- Helt urealistisk - Vi er for at lærerutdanningen skal være på mastergradnivå og at det skal stilles kompetansekrav for å kunne undervise. Vi ønsker oss en rett og plikt for lærerne til å ta etter- og videreutdanning, men de nye kravene er helt urealistiske og uansvarlige. De lærerne som har godkjent lærerutdanning før 1.01.2014 føler seg avskiltet. Derfor må Stortinget ta et skritt tilbake og videreføre unntaksbestemmelsen.

Handal viser til at rundt 38 000 lærere mangler den nødvendige kompetansen.

- Statsråden har ikke bevilget én krone ekstra som kan muliggjøre fordypning i fag. Det står tusenvis av lærere i kø for å videreutdanne seg, men de får ikke finansiert det. Samtidig er det mangel på utdanningskapasitet. I tillegg må kommunene få tid til å legge planer for videreutdanningen, sier Steffen Handal.

UANSVARLIG: Den nye lederen i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, sier at kravene fra kunnskapsministeren er helt uansvarlige. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
UANSVARLIG: Den nye lederen i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, sier at kravene fra kunnskapsministeren er helt uansvarlige. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer