TENKER MILJØ: - Vi har ikke mange andre måter å bidra på enn å ta det på drifta, sier leder i Noregs Fiskarlag, Reidar Nilsen. Foto: SCANPIX.
TENKER MILJØ: - Vi har ikke mange andre måter å bidra på enn å ta det på drifta, sier leder i Noregs Fiskarlag, Reidar Nilsen. Foto: SCANPIX.Vis mer

- Får ikke yte vårt for miljøet

Kystfiskerne vil effektivisere driften og spare utslipp — får ikke lov.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noregs fiskarlag mener myndighetene stikker kjepper i hjulene for fiskernes miljøengasjement.

Miljøvernminister Erik Solheim sa til Dagbladet tirsdag at det at fisken kan forsvinne fra norsk sone er en av de mest dramatiske konsekvensene av global oppvarming.

- Møtt med en kald skulder
-Bekymringa til Erik Solheim deler vi også. Derfor er det skuffende at regjeringen møter oss med en kald skulder når vi nå forsøker å bidra, sier leder i fiskarlaget, Reidar Nilsen.

Fiskarlaget ønsker å utvide lasteromskapasiteten til kystnordflåten slik at de kan bruke færre turer på å fange sin tilmålte kvote med sild og makrell. Per i dag er maksgrensen på 300 kubikkmeter, og fiskerne mener kapasiteten bør økes til 500 kubikkmeter.

På den måten kan de gå 15 turer i året i stedet for 30, og spare atmosfæren for 1200 — 1300 tonn NOx i året. Det er mye i denne sammenhengen, mener fiskarlaget.

-Å øke lasteromskapasiteten gir en økonomisk besparelse for fiskerne, men rosinen i pølsa er klimagevinsten, sier Nilsen.

Ønsker forskjell
Statssekretær i Fiskeridepartementet, Vidar Ulriksen, sier til Dagbladet at departementet nylig endret lasteromskapasiteten til en annen fartøygruppe nettopp av klimahensyn, men at de ønsker å opprettholde forskjellen i størrelse på hav- og kystfiskeflåten.

- Det betyr likevel ikke at vi ser bort fra klimahensyn, sier Ulriksen.

Fiskarlaget ber også om garanti for at politikerne viderefører det såkalte NOx-fondet. Fiskerne og andre i den maritime næringa betaler inn NOx-avgift til fondet, og kan søke om midler derfra til til å forbedre maskiner og utstyr. På den måten øremerkes avgiften til klimatiltak.

Vil ha øremerking
Norge har i Göteborgprotokollen forplikta seg til å redusere NOX-utslippene med 156 000 tonn. Den maritime næringa skulle stå for reduksjon av 30 000 tonn.

- Takket være Nox-fondet, som vi tok initiativ til, ligger vi langt foran forpliktelsene våre. Ordningen har vært en stor suksess og har hatt stor oppslutning, sier Nilsen, og legger til at fiskerorganisasjonen ser for seg et liknende fond for CO2 i fremtiden.

Nitrogenoksid (NOX) er en kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen. Sammen med svovel er NOx en viktig bidragsyter til sur nedbør.