Får kurs i å takle nordlendinger

Veimeldingssentralen blir sjikanert daglig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Med vinteren friskt i minne, skal Veimeldingssentralen for Nord-Norge på kurs i å takle nordlendinger. I løpet av vintermånedene utsettes nemlig de 11 medarbeiderne for sjikane og drapstrusler på grunn av dårlige brøytede eller strødde veier i nord.

- Ofte kommer det 20 til 30 centimeter med nedbør ganske fort i denne landsdelen. Likevel forventer trafikantene at veiene skal være nyskrapet til en hver tid. I slike forbindelser brukes det sterke ord over telefonen, sier Trond Langmo ved Veimeldingssentralen til Adressa.no.

Drapstrusler

Langmo forteller at det slett ikke er uvanlig at de ansatte får drapstrusler over telefonen. I tillegg er mange av de andre reaksjonene vanskelig å takle for de ansatte.

For ingen ved Veimeldingssentralen kan beordre noen ut for å brøyte veier som er gjensnødd.

- En mann truet med å komme hit og vri «hauet» rundt på meg, sier en av de ansatte til lokalavisa i Mosjøen, Helgeland Arbeiderblad.

Alle de ansatte ser fram til å lære å takle nordlendingenes språk. Kurset skal ifølge Veimeldingssentralen settes i gang så fort som mulig.

Familiefedre verst

De ansatte ved Veimeldingssentralen forteller at det er familiefedre som er grovest i kjeften. Ofte hører de kone og unger i bakgrunnen mens de blir sjikanert på det groveste.

- De bruker et forferdelig språk i telefonen, sier en av operatørene.

MUNNBRUK SØRINGER IKKE TÅLER: Nordlendinger, her personifisert ved humorfiguren «Oluf», har et språk som går inn på de ansatte ved Veimeldingssentralen.