Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Coronaviruset

Får meldinger av desperate kunder

Frisøren måtte stenge innboksen sin.

FRISØRTIME: Det er flere som ønsker å få fikset håret, selv om frisørsalongene har lukket dørene. Foto: Johannes Laukeland Fester Sunde/Privat
FRISØRTIME: Det er flere som ønsker å få fikset håret, selv om frisørsalongene har lukket dørene. Foto: Johannes Laukeland Fester Sunde/Privat Vis mer

12. mars fikk alle frisørsalonger beskjed om å stenge dørene sine i to uker. Tirsdag ble dette forlenget til 13. april, for å forhindre spredningen av coronaviruset.

I tida etter at salonger over hele landet har stengt dørene, har flere frisører opplevd å få meldinger på Instagram av kunder som ønsker å få håret farget eller klippet, til tross for myndighetenes tiltak og at det er ulovlig om frisører gjør dette.

FULL INNBOKS: Anders Eikeland, frisør ved Adam og Eva Gamlebyen har fått mange meldinger siden salongen stengte. Foto: Privat
FULL INNBOKS: Anders Eikeland, frisør ved Adam og Eva Gamlebyen har fått mange meldinger siden salongen stengte. Foto: Privat Vis mer

- Jeg tror jeg totalt har svart på 70 - 80 meldinger med spørsmål som innebærer at man hadde brutt bestemmelsene og retningslinjene vi har fått, sier Anders Eikeland, frisør ved Adam og Eva Gamlebyen til Dagbladet.

Han har måttet stenge profilen sin for nye meldinger fordi han har fått så mange forespørsler fra folk som ikke kan vente med å få fikset etterveksten eller freshet opp fargen.

- Det har vært ganske varierende spørsmål som går på alt fra at folk har hårkrise til direkte spørsmål om jeg kan klippe dem. De mest desperate er de som ønsker farge.

Eikeland sier at de fleste reagerer helt greit når han svarer at han ikke kan farge eller klippe dem, og at han prøver å forklare at det er viktig å følge helsemyndighetenes lover og regler.

- Så er det jo noen som kan bli litt frekke, men de fleste tar det helt fint.

Mulig videokonsultasjon?

VISER FORSTÅELSE: Kreativ leder ved Adam og Eva og innehaver av Adam og Eva Grensen, Eirik Thorsen sier de fleste kunder forstår at de ikke får fikset håret nå. Foto: Privat
VISER FORSTÅELSE: Kreativ leder ved Adam og Eva og innehaver av Adam og Eva Grensen, Eirik Thorsen sier de fleste kunder forstår at de ikke får fikset håret nå. Foto: Privat Vis mer

Eirik Thorsen, kreativ leder ved Adam og Eva og innehaver av Adam og Eva Grensen, sier til Dagbladet at han personlig ikke har opplevd direkte spørsmål om han kan klippe eller farge håret til noen, men at han vet at andre kolleger har fått slike meldinger.

- Jeg har fått meldinger fra kunder, men de går i hovedsak ut på at de viser sympati og støtter oss frisører som ikke får gjort noe nå.

Han sier at mange av kundene blir bekymret for håret sitt i denne perioden, men at de viser forståelse for at dette ikke er en valgfri ting.

Selv om han ikke har fått spørsmål om han kan komme klippe eller farge kunder som ønsker å freshe opp håret, så har han derimot fått spørsmål om ikke det hadde vært mulig å utføre videokonsultasjoner.

- Det er ikke et dumt forslag, men det er ikke bare bare å få til heller. Det vi kan tilby da, om det skulle bli et alternativ, er å snakke noen gjennom hvordan de kan style håret sitt, og fikse det for å få det til å se bra ut, men klipp og farge, det må skje i salong.

Thorsen råder folk til å bare la håret sitt være i fred i denne perioden, sånn at ikke det blir enda mer arbeid å fikse det når frisørsalongene en dag får åpne igjen.

- Vi gleder oss sånn til å få gå på jobb igjen og gjøre håret til folk fantastisk, og det kommer til å være veldig mye å gjøre når det skjer. Så om dem som er hjemme nå har gjort noe selv med håret, så blir det jo dobbelt så mye arbeid for oss å få fikset det.

Forståelsesfulle

ALVORLIG: Lotte Myrseth, frisør ved Syvogtyve ber både kunder og frisører bør tenke over smittefaren. Foto: Privat
ALVORLIG: Lotte Myrseth, frisør ved Syvogtyve ber både kunder og frisører bør tenke over smittefaren. Foto: Privat Vis mer

- Jeg ser det er flere frisører som blir spurt om de kan komme hjem til folk eller om kundene kan komme til frisøren, sier Lotte Myrseth ved frisørsalongen Syvogtyve.

Myrseth, som blant annet har fikset håret til både Markus Bailey og Ida Fladen, presiserer at kundene hennes har vært veldig forståelsesfulle, og at hun ikke har fått noe mange forespørsler som går ut på at hun skal fikse håret til folk.

- Jeg skjønner at de prøver seg og kanskje ikke ser alvorligheten i dette, men når man kan være smittebærer uten symptomer så er det skummelt. Det er noe både kunden og frisører må tenke på!

Ikke akseptabelt

Frisører må ikke dra på hjemmebesøk for å klippe og fikse hår, advarer justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

Mange savner nå frisøren sin, fastslo Mæland under regjeringens daglige pressekonferanse om viruskrisen. Men hjemmebesøk for å klippe og fikse håret nå som frisørsalongene er stengt, er ikke akseptabelt.

– Det er ikke noe gøy å si det, men jeg må likevel gjøre det: Det må man altså ikke gjøre. Det kan bidra til å spre smitte, og det må vi altså for all del prøve å unngå, sa Mæland, ifølge NTB.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!