Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Får millionbonus dersom ingen dør

Private veibyggere får bonus dersom nye E39 over Kvinesheia har få personskader

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Nye E39 over Kvinesheia i Vest-Agder åpnes i dag. Etter over to år med planlegging og bygging, klippet Samferdeselsminister Liv Signe Navarsete snoren klokken tolv. I sommer har landets veinett fått stor kritikk for elendig standard og vedlikehold, også her i Dagbladet,  men dette er en veistrekning som vil bli vedlikeholdt. I hvert fall de neste 25 årene.

Det må den, dersom utbygger og vedlikeholdsfirma skal få den årlige bonusen på 2 millioner.

Dersom noen dør eller blir alvorlig skadet på strekningen, så trekkes det nemlig i bonusen.

- Ulykkeskostnadene regnes ut fra en indeks over alle riksveiene i Norge. Dersom veistrekningen har færre ulykker med personskader enn det som er normalt på strekninger med tilsvarende veistandard og trafikkmengde, utbetales en bonus på 2 millioner kroner. Men dersom den er lik andre veier, blir det ingen bonus, sier sjefsingeniør i Vegvesenet, Kjersti Billehaug.

I den kompliserte utregningsformelen vektes en dødsulykke med 33 prosent, en alvorlig personskade med 23 prosent og personskade med 9 prosent.

- Vi mener veien er bygd så sikker som mulig, men det er ikke opp til oss å få trafikantene til å overholde fartsgrenser og unngå farlige forbikjøringer, sier Torgeir Øvstebø, daglig leder i Allfarveg.

Det er Allfarvegs datterselskap Kolo Veidekke AS som skal stå for vedlikeholdet. Slurv i salting, brøyting og lapping av asfaltdekket, kan også føre til reduskjon i bonusen.

- For at det ikke skal bli en skjevhet, dersom det er år med store ulykker, regnes bonusen ut fra en toårs-periode, sier Billehau.

20 MINUTTER mindre tid tar strekningen Kristiansand-Stavanger, etter at Samferdselsminister Liv Signe Navarsete og veidirektør Olav Søfteland åpnet nye E39 over Kvinesheia Foto: FÆDRELANDSVENNEN/LARS HOEN
20 MINUTTER mindre tid tar strekningen Kristiansand-Stavanger, etter at Samferdselsminister Liv Signe Navarsete og veidirektør Olav Søfteland åpnet nye E39 over Kvinesheia Foto: FÆDRELANDSVENNEN/LARS HOEN Vis mer

Bonusen kommer på toppen av de årlige utbetalingene. Så langt har ikke entrepenørene fått betalt for jobben. Det får de først nå som veien er åpnet, gjennom årlige utbetalinger for byggingen og vedlikehold.

Det var internasjonal konkurranse da prosjektet ble lagt ut på anbud, og det ble lagt stor vekt på sikkerheten.

- Under utbyggingen og planleggingen er det gjort mye for å forebygge ulykker, sier daglig leder i Allfarveg, Torgeir Øvstebø.

Det er blant annet støpt betongkanter i tunnelene, som skal være sikrere å kræsje i enn de ujevne veggene. Autovern er bygd med tanke på færre skader ved et eventulet sammenstøt.

Kilometer med viltgjerder er satt opp, og det er egne over- og underganger for vilt. Rasfaren er minimalisert ved hjelp av steingjerder og netting.

Den nye veistrekningen er del av OPS prosjektene, Offentlig Privat Samarbeid.

- Prosjektet er et av tre sprøveprosjekt, der Stortinget har ønsket privat finansiering, utbygging og vedlikehold.

De to andre er E39 på strekningene Grimstad-Kristiansand i Agder, som skal være ferdig i 2009, og Klett-Bårdshaug i Sør-Trøndelag som allerede står ferdig.

image: Får millionbonus dersom ingen dør

Hvorvidt det blir aktuelt med lignende prosjekter flere steder, avhenger av den forestående evalueringen og hva Stortinget bestemmer seg for.