DIN STEMME: My Voice har utviklet en teknologi som gjenkjenner hvem som snakker ved hjelp av algoritmer og kunstig intelligens. Selskapet har den siste tiden testet teknologien i samarbeid med blant annet Porsche. Foto: NTB Scanpix
DIN STEMME: My Voice har utviklet en teknologi som gjenkjenner hvem som snakker ved hjelp av algoritmer og kunstig intelligens. Selskapet har den siste tiden testet teknologien i samarbeid med blant annet Porsche. Foto: NTB ScanpixVis mer

Får norske Ivar det som han vil, kan flere luksusbiler endres radikalt

Ivar Hauge Line og My Voice vil gjøre stemmen til din neste bilnøkkel. Selskapet samarbeider med Porsche,og er priset til et tresifret millionbeløp.

(Finansavisen:) Hva hvis du kunne åpne bilen, starte den, bestille blomster og betale strømregningen med begge hendene på rattet - alt ved hjelp av stemmen din?

Det norsk-britiske oppstartsselskapet My Voice vil la deg gjøre nettopp det, når selskapet nå lanserer teknologi basert på arbeidet til David Horowitz, en ledende forsker innen stemmebiometri. My Voice avsluttet nylig sin første emisjonsrunde, og med 25 millioner kroner til vekst, sikter de seg inn på bilbransjen, bank og telekom, skriver Finansavisen

- Dette er uten sammenligning den mest kompliserte startupen jeg har vært med på. Men det smaker deretter når du får det til, sier Ivar Hauge Line til avisen.

I 25 år har Hauge Line etablert, rådgitt og solgt ulike oppstarter. Han har pantsatt huset to ganger, og tatt like mange selskaper på børs. My Voice er hans største prosjekt hittil, finansiert av et større millionbeløp fra gründernes egen lomme og med støtte fra Innovasjon Norge.

I tillegg har Horowitz’ forskning mottatt over 25 millioner fra EUs Horizon 2020-program. Før emisjonen satt gründerne Hauge Line, David Horowitz og Nicola Andelic på 90 prosent av aksjene, og selv om Hauge Line vil røpe minst mulig, er selskapet priset til et tresifret millionbeløp.

- Vi har finansiert alt selv hittil. Det har gitt oss langt bedre forhandlingsgrunnlag, og en bedre prising når vi er kommet dit vi er i dag, sier han til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

15 års utvikling

My Voice har utviklet en teknologi som gjenkjenner hvem som snakker ved hjelp av algoritmer og kunstig intelligens. Mens andre stemmeassistenter identifiserer hva du sier, autentiserer My Voice hvem som sier det – lik en nøkkel. Selskapet har den siste tiden testet teknologien i samarbeid med Porsche, Audi og Daimler, samt selskaper innen transport og sikkerhet.

- Bilindustrien er ikke lenger bare utsatt fra konkurranse fra andre bilprodusenter. De møter nye, små utfordrere, og bilen er i ferd med å bli en teknologiplattform, sier Hauge Line.

Bak teknologien ligger ifølge avisen 15 års arbeid med stemmeforskning og en doktorgrad i klinisk fysiologi om kroppens akustiske egenskaper. Gjennom sitt akademiske arbeid fant Horowitz frem til over 40 ulike karakteristikker i stemmen, og en akustisk modell selskapet benytter for å autentisere stemmer uavhengig av språk, innhold, dialekt og ved fri tale.

- Vi ønsker å fjerne enhver friksjon og gjøre det så naturlig at du ikke tenker over det, sier han.

Valgt foran de store

Markedet for stemmeassistenter er i kraftig vekst, og forventes å passere 17 milliarder dollar i verdi innen 2023. My Voice fungerer som et tillegg til andre assistenter, og har som mål å koble teknologien opp mot betalingsløsninger og erstatte tradisjonelle passord. Til tross for å være en liten gründerbedrift har selskapet fått audiens hos de store bilprodusentene i premiumkategorien. Dette skyldes, ifølge Hauge Line, spesielt sikkerheten.

Den siste tiden er Amazon og Google blitt kritisert for risikoen for hacking, samt manglende sikkerhet rundt brukernes personvern. Hauge Line sier ifølge Finansavisen modellen gjør det umulig å lure systemet, og skal forhindre falsk autentisering ved bruk av opptak eller såkalt «spoofing». Chipen lagrer hverken opptak eller informasjon om brukeren, og skal av sikkerhetshensyn legges på blockchain med tiden.

- Ved siden av fingeravtrykk og iris, er stemmen det mest særegne vi mennesker har, sier Hauge Line.

Selskapet er også åpent for en bruksvidde langt ut over bilindustrien.

- Kongstanken er at du skal kunne ha én stemmeaktivert profil du kan betale regninger, åpne bilen, sykkellåsen eller fylle bensin med. Uten å måtte legge igjen informasjon om deg selv over alt, sier Hauge Line.

Andre økonominyheter:
Nedgraderer Røkke-aksje
Langtind avlyser vårrushet