Like før jul 2018 krasjet den høyre vingen på et Ethiopian Airlines-fly inn i ei lysmast på Gardermoen, med betydelig materiell skade på så vel fly som mast som resultat.
- På vei mot avgang ristet det plutselig i hele flyet. Alle løp mot vinduene, og da så vi at den høyre vingen hadde krasjet i masta, fortalte en passasjer til Dagbladet.
Flyet, med navnet ET-AUP, skulle til Etiopias hovedstad Addis Abeba via Stockholm. Slik gikk det ikke; etter ulykken ble flyet tømt, og passasjerene ble busset tilbake til terminalen og måtte komme seg til destinasjonen på annen måte.
Heldigvis ble lekket ikke drivstoff ut av vingen etter sammenstøtet, og ingen personer ble skadd.
Nesten dobbelt så bredt
Nå foreligger den endelige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport. Den konkluderer med at ulykken i hovedsak skyldtes bakkemannskapets feilaktige instruksjoner til flygerne.
Den svære Boeing 787-9 Dreamliner-maskinen, med plass til 280 passasjerer, og med et vingespenn på 60,12 meter, ble geleidet inn på en avisingsstasjon beregnet på langt mindre fly med vingespenn på under 36 meter - typisk Boeing 737 og Airbus A320.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger