Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fly krasjet i mast

Får slakt etter krasj på Gardermoen

Loset kjempefly inn på område med altfor liten plass.

FULL STOPP: Bildet viser tydelig at flyet var altfor bredt for avisingsstasjonen. Foto: Privat
FULL STOPP: Bildet viser tydelig at flyet var altfor bredt for avisingsstasjonen. Foto: Privat Vis mer

Like før jul 2018 krasjet den høyre vingen på et Ethiopian Airlines-fly inn i ei lysmast på Gardermoen, med betydelig materiell skade på så vel fly som mast som resultat.

- På vei mot avgang ristet det plutselig i hele flyet. Alle løp mot vinduene, og da så vi at den høyre vingen hadde krasjet i masta, fortalte en passasjer til Dagbladet.

Flyet, med navnet ET-AUP, skulle til Etiopias hovedstad Addis Abeba via Stockholm. Slik gikk det ikke; etter ulykken ble flyet tømt, og passasjerene ble busset tilbake til terminalen og måtte komme seg til destinasjonen på annen måte.

STORT FLY: Bildet viser en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere under bygging på fabrikken utenfor Seattle. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB Scanpix
STORT FLY: Bildet viser en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere under bygging på fabrikken utenfor Seattle. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB Scanpix Vis mer

Heldigvis ble lekket ikke drivstoff ut av vingen etter sammenstøtet, og ingen personer ble skadd.

Nesten dobbelt så bredt

Nå foreligger den endelige rapporten fra Statens havarikommisjon for transport. Den konkluderer med at ulykken i hovedsak skyldtes bakkemannskapets feilaktige instruksjoner til flygerne.

Den svære Boeing 787-9 Dreamliner-maskinen, med plass til 280 passasjerer, og med et vingespenn på 60,12 meter, ble geleidet inn på en avisingsstasjon beregnet på langt mindre fly med vingespenn på under 36 meter - typisk Boeing 737 og Airbus A320.

KOLLISJONSØYEBLIKKET: Bildet fra et overvåkingskamera er tatt idet ET-AUP krasjet med masta. Foran et fly som ER dimensjonert for avisingsplassen - et KLM Embraer 190. Foto: Avinor
KOLLISJONSØYEBLIKKET: Bildet fra et overvåkingskamera er tatt idet ET-AUP krasjet med masta. Foran et fly som ER dimensjonert for avisingsplassen - et KLM Embraer 190. Foto: Avinor Vis mer

Etterforskningen har avdekket at avisingskoordinatorene ikke hadde tilstrekkelige tekniske hjelpemidler til å finne en matchende avisingsplass til de forskjellige flytypene.

På den annen side hadde ikke flygerne på Dreamlineren tilgang på informasjon om hvilke avisingsplasser på Gardermoen som var godkjent for flytypen.

«[...] og da ET-AUP svingte inn på avisingsområde 'Bravo Nord', var det ingen merking, lys, skilting eller annen teknisk barriere som ga besetningen mulighet til selv å oppdage feiltildelingen av avisingsstand», lyder det i rapporten.

Tre tilrådinger

Havarikommisjonen kommer med tre forskjellige sikkerhetstilrådinger etter fadesen:

De tilrår at «alle flyplassoperatører for norske lufthavner gjennomgår og kunngjør informasjon i AIP Norge [manual for prosedyrer i flytrafikken] for de øvrige norske flyplasser med hensyn til begrensninger for hvilke avisingsstander/-områder de forskjellige flykategorier kan benytte».

De «tilrår Avinor Oslo lufthavn, i samråd med aktuelle handlingoperatører, å finne egnede tekniske løsninger på Gardermoen for å forhindre at fly ledes inn på feil avisingsstand».

De tilrår også at «EASA [Det europeiske luftsikkerhetsbyrået] vurderer å innføre krav om at større luftfartøy blir utstyrt med anti-kollisjonshjelpemiddel for bruk ved taksing».

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!