PENDLER: Graeme Johannesen er avhengig av kollektivtranspoert og er ikke glad for Ruters nye omleggning av rutene. Foto: Privat
PENDLER: Graeme Johannesen er avhengig av kollektivtranspoert og er ikke glad for Ruters nye omleggning av rutene. Foto: PrivatVis mer

Får tre timer mer reisetid i måneden

Graeme Johannesen er ikke glad for den nye Ruter-omleggingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Med Ruters nye omlegging og ruteplan kommer jeg til å bruke over tre timer ekstra i måneden på å reise kollektivt til og fra jobb, sier Graeme Johannesen.

Han pendler daglig fra Vøyenenga i Bærum til Tjuvholmen i Oslo med ekspressbuss 163/164. Han får en mer utfordrende hverdag på grunn av nedlegging av ekspressbussen til Oslo.

Søndag legger NSB og Ruter om rutene på Østlandet. Målet med omleggingen er å skape et mer helhetlig og samordnet nettverk på Østlandet, spesielt for Oslo og Akershus.

Legger ned ekspressbuss - Jeg skjønner at Ruter vil legge ned «melkeruta», men jeg skjønner ikke at de vil legge ned en godt etablert ekspressbuss inn til Oslo, sier Johannesen til Dagbladet.

Han har full forståelse for at Ruter ønsker å legge om rutene. Men nå frykter han at situasjonen bare blir verre.

- Nå tar det 22 minutter til jobben. Når bussen blir lagt ned vil det ta 49 minutter. Det fører til at jeg må slutte tidligere på jobb hver dag for å rekke å hente i barnehagen, sier familiefaren.

- Hverdagen blir vanskeligere. Spesielt siden Ruter er det eneste alternativet for meg, fortsetter han.

Effektivt NSB har tatt utgangspunkt i at sju av de ti mest trafikkerte stasjonene i Norge ligger på strekningen Lillestrøm-Drammen. Mens ruteplanen tidligere har begynt med å se på periferien, ser den nye planen først på hvordan kapasiteten på de største stasjonene kan utnyttes mest mulig effektivt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke busslinjer i Oslo og Akershus i tillegg til t-banenettet blir forandret fra 9. desember.

- Vi ønsker ikke å kjøre parallelt med toget, og styrker derfor lokaltilbudet med overgang til tog. Vi opplever ofte at bussen står i kø inn til Oslo noe som er lite hensiktmessig, sier informasjonssjef Gry Isberg til Dagbladet.

Styrket tilbud - Totalt sett innebærer omleggingen et mye bedre tilbud, sier hun

Rundt 850 reiser blir berørt av at fire ekspressbusser blir lagt ned. Fra Skui og Tanum til Sandvika stasjon vil det gå buss hvert tiende minutt. Togene vil også gå hyppigere.

- Enkelte reiserelasjoner vil få redusert total reisetid mens andre vil få økt total reisetid, sier Isberg.