MULIG STREIK MANDAG:  Flygeledere på jobb i flygeledersentralen i Røyken. Meklingsfristen går ut klokka 06 mandag morgen. Arkivfoto: Avinor/NTB Scanpix.
MULIG STREIK MANDAG: Flygeledere på jobb i flygeledersentralen i Røyken. Meklingsfristen går ut klokka 06 mandag morgen. Arkivfoto: Avinor/NTB Scanpix.Vis mer

Fare for mer flykaos fra mandag

Flygelederne trapper opp streikeplaner. Gardermoen blir verst rammet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Norsk flygelederforening (NFF) tok fredag ettermiddag ut ytterligere seks flygeledere i en eventuell streik fra kommende mandag

 Dermed er det varslet plassfratredelse for ti flygeledere. Avinors beredskapsutvalg vurderte fredag ettermiddag situasjonen.

I det første streikeuttaket - hvor fire flygeledere var tatt ut - hadde Avinor anslått opptil to timer forsinkelse i de travleste periodene morgen og ettermiddag.

Hvor lang ventetid det kan bli med ti flygeledere i streik, kunne pressesjef Sindre Ånonsen ikke si fredag ettermiddag.

- Vi holder på å vurdere det, og kommer tilbake med informasjon, sier Ånonsen til NTB.

Sola også berørt Onsdag tok NFF ut to flygeledere ved Oslo kontrollsentral i Røyken og to i Gardermoen kontrolltårn. Disse streiker fra mandag morgen klokka 06.

Fredag ble ytterligere to i Røyken og to på Gardermoen tatt ut. I tillegg er det varslet fratredelse for to flygeledere ved Stavanger kontrollsentral på Sola.

De seks siste ansatte går ut i en eventuell streik onsdag morgen.

- Det kan medføre visse restriksjoner i visse tidsrom, men det kan også være tidsrom der man ikke merker noe på trafikkavviklingen, sier NFF-leder Robert Gjønnes til NTB.

Følgeforsinkelser Lørdag klokka 10 møtes arbeidsgiverforeningen Spekter og NFF hos Riksmekleren i et forsøk på å løse konflikten som ifølge flygelederne først og fremst skyldes den sosiale profilen på årets oppgjør og ikke er et spørsmål om lønn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Meklingsfristen går ut ved midnatt natt til mandag, men det kan bli mekling på overtid. Kommer ikke partene til enighet, er streiken et faktum fra klokka 06.

- Blir det brudd, får forsinkelsene følger andre steder. Det er veldig vanskelig å forutse det totale bildet. Størst blir forsinkelsene på Gardermoen, men også flyplasser som har mye trafikk med Oslo lufthavn blir berørt, sier Ånonsen.

Det er begrenset hvor mye trafikk en flygeleder kan regulere i hver sektor. Når flygeledere tas ut i streik, må antall fly ut og inn av en flyplass reduseres for å holde seg innenfor lovens rammer.

- Ikke noe signal Gjønnes avviser at det ligger noe signal i at opptrappingen kom like før meklingen startet.

- Vi følger bare de tidsfrister som ligger i arbeidslivsloven. Det er fire dagers frist for å melde uttak, og derfor kommer det nå, sier Gjønnes. Han vil ikke si om det ligger an til at enda flere kan bli tatt ut.

Motparten, arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, overlater til Avinor å vurdere konsekvensene av uttaket. Forhandlingsleder Anne-Kari Bratten ser ingen dramatikk i tidspunktet for opptrappingen.

- Det tar jeg med stor ro. Det er en lovlig måte å trappe opp på, sier hun.

Passasjerene imponerer Avinors pressesjef oppfordrer publikum til å forholde seg til den informasjonen flyselskapene gir om egen flygingm, informasjon finnes også på hjemmesidene til Avinor og Oslo lufthavn.

- Vi vil legge ut informasjon kontinuerlig på våre nettsider. Den vil være generell fordi det er umulig å anslå forsinkelser ned til minuttet, sier han.

Avinor oppfordrer passasjerene til å møte på flyplassen som normalt.

De omfattende problemene vulkanasken fra Island skapte for flytrafikken samt den nylig avsluttede vekterstreiken, har lært selskapene å takle hendelser som berører næringen.

- De store avvikene vi har hatt de siste årene har gitt oss verdifull erfaring. Samtidig blir jeg stadig imponert over hvor flinke passasjerene er til å forholde seg til situasjonen som oppstår, sier pressesjef Sindre Ånonsen.

(NTB).