Fare-signalet flygeren aldri fikk

KRISTIANSAND (Dagbladet): På bildet ser du et flygervarsel om ekstra mye ising over Vestlandet. Etter etter alt å dømme nådde varselet aldri frem til piloten på flyet som natt til i går styrtet og krevde ni menneskeliv under innflyging til Stord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

En erfaren flyinstruktør sier at et fly kan tippe rundt og gå i bakken på brøkdelen av et sekund dersom flygeren er uforberedt på ising.

Politiet tar isingsteorien alvorlig .

- Vi arbeider for å bringe klarhet i hvilke informasjoner flygeren hadde fått og om ising kan være årsak til havariet, sier Stord-lensmann Reidar Færestad til Dagbladet.

Spesialvarsel

Faren for ising ble utover søndag ettermiddag så stor at flymeteorologene på Værvarslinga på Vestlandet skjerpet den generelle advarselen som allerede lå i værvarslene.

Tre og en halv time før flyet tok av fra Ålborg ble det sendt spesialmelding om økt fare for ising i mellom 4000 og 18000 fots høyde over både land og i fjordene på Vestlandet. Dagbladets undersøkelser tyder på at isingsvarslet bare ble sendt ut innenlands. Følgelig fikk ikke flygeren vite om faren, selv om han før avgang henvendte seg til værtjenesten i Danmark.

I Ålborg er værtjenesten i lufthavna ubetjent etter klokken 16.00. Flygerne er henvist til selv å ringe til meteorologene i København eller Kastrup.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer