Fare-signalet flygeren aldri fikk

KRISTIANSAND (Dagbladet): På bildet ser du et flygervarsel om ekstra mye ising over Vestlandet. Etter etter alt å dømme nådde varselet aldri frem til piloten på flyet som natt til i går styrtet og krevde ni menneskeliv under innflyging til Stord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En erfaren flyinstruktør sier at et fly kan tippe rundt og gå i bakken på brøkdelen av et sekund dersom flygeren er uforberedt på ising.

Politiet tar isingsteorien alvorlig .

- Vi arbeider for å bringe klarhet i hvilke informasjoner flygeren hadde fått og om ising kan være årsak til havariet, sier Stord-lensmann Reidar Færestad til Dagbladet.

Spesialvarsel

Faren for ising ble utover søndag ettermiddag så stor at flymeteorologene på Værvarslinga på Vestlandet skjerpet den generelle advarselen som allerede lå i værvarslene.

Tre og en halv time før flyet tok av fra Ålborg ble det sendt spesialmelding om økt fare for ising i mellom 4000 og 18000 fots høyde over både land og i fjordene på Vestlandet.
Dagbladets undersøkelser tyder på at isingsvarslet bare ble sendt ut innenlands. Følgelig fikk ikke flygeren vite om faren, selv om han før avgang henvendte seg til værtjenesten i Danmark.

I Ålborg er værtjenesten i lufthavna ubetjent etter klokken 16.00. Flygerne er henvist til selv å ringe til meteorologene i København eller Kastrup.

Ingen av disse stasjonene mottok søndagens spesialvarsel for Vestlandet, får Dagbladet opplyst.

Isingvarslet

Ingenting tyder heller på at flygeren fikk noe isvarsel da han meldte seg for innflyging til flyplassen på Stord.

Avdelingsleder Leif Lorentzen ved Stavanger kontrollsentral kan ikke redegjøre for hvorvidt flygelederne i Stavanger fortalte piloten om isingsfaren da han kom inn i norsk luftrom like før midnatt.

- Det er vanligvis ingen prioritert oppgave å lese opp slike varsler, sier Lorentzen.

I instruksjonsbøkene for de fleste flytyper blir det understreket at landingsfarten skal økes og flapsen reduseres når det er fare for ising.

Normalt smelter isen i løpet av sekunder når flyet kommer ned i luft som holder varmegrader. Men dersom ikke avisningssystemet fungerer, kan isflak løsne i de kritiske sekundene før landing.

- Det er alvorlig fare på ferde hvis luftstrømmen blir revet opp på grunn av is. Hvis halevingen mister taket på luftstrømmen, vil nesa gå rett i bakken, sier en flyinstruktør til Dagbladet.

Isbiter som treffer flykroppen bråker fælt. Lyden beskrives som skudd fra haglegevær. Spesielt is fra propellene smeller høyt.

SAS-styrt etter ising

Vanligvis er ising uproblematisk for moderne fly. Men i romjula 1991 styrtet en MD-80 maskin fra SAS ved Arlanda på grunn av dårlig avising før avgang fra Stockholm.

Flyulykken på Stord har mange likhetstrekk med ulykken under innflyging til Geitryggen flyplass ved Skien 2. april 1987 der ti personer omkom. Også den gang styrtet et to motors propellfly på charteroppdrag fra Kontinentet.

Flyhavarikommisjonen konkluderte to år seinere med at isdannelse på vinger og ror trolig var medvirkende ulykkesårsak. Det ble ikke funnet tekniske feil, men vitner hørte unormale motorlyder like før havariet.

ISING ÅRSAK? Alt tyder på at piloten ikke leste dette spesialvarselet før han dro fra Ålborg søndag kveld.