Faresignalene og gode råd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her er de viktigste kjennetegnene ved dårlige arbeidsmiljøer, og arbeidspsykolog John Graversgårds råd for hvordan du, dine kolleger og ledelsen kan takle dem.   STRESS: Det holder ikke å endre livsstil, kutte røyken og begynne å jogge. Helseskadelig stress skyldes oftest lite utfordrende og ensformige oppgaver, lite medbestemmelse, utrygge ansettelsesforhold og lite støtte fra kolleger. Bedriftskulturen bør da endres: Ansatte kan gis mer ansvar og innflytelse, det sosiale nettverket styrkes og ledelsen skiftes ut. Ansatte kan gis opplæring i å takle stress, kommunisere og fremme egne synspunkter.  OVERBELASTNING: Automatisert og monotont arbeid eller krav om for høyt arbeidstempo kan gi depresjoner og angst. Nøkkelen er å gi de ansatte frihet til selv å velge arbeidsmengde, -rekkefølge og -metode. Ansatte blir utslitt av høye arbeidskrav kombinert med begrenset kontroll og medbestemmelse, mens deres personlighet faktisk kan styrkes av stress kombinert med kontroll over egen arbeidssituasjon.  UTBRENTHET: Du risikerer utbrenthet hvis arbeidet stiller høye krav og du ikke kan utføre en utfordrende oppgave uten å måtte redusere kvaliteten på arbeidet. Tar ikke bedriften opp dette, blir resultatet den negative, desillusjonerte og kyniske kollegaen. Entusiasmen fås tilbake ved mer åpenhet kollegene imellom, samarbeid, kritisk vurdering av eget og hverandres arbeid, feedback, respekt for følelser, og bevisstgjøring av mål og behov.  MOBBING OG TRAKASSERING: Mobbing og trakassering tyder på et dårlig arbeidsmiljø. Blir du mobbet, så si ikke opp. Altfor mange lar seg presse vekk. Kontakt fagforeningen for hjelp med faglig, juridisk og psykologisk bistand, eller til å anmelde eller legge press på mobberne. Observerer du mobbing, ta straks åpent avstand og uttrykk din sympati med offeret - selv om det kan koste deg noe personlig. Ledere bør se etter tegn på mobbing, gripe inn og innkalle mobber og offer for å finne løsninger i fellesskap.  VOLD OG TRUSLER: Ansatte i voldsutsatte yrker bør studere voldens oppbygning: en opphisset tilstand, en hendelse som utløser volden, et våpen og et offer. Vold på arbeidsplassen kan du forebygge ved å avtale at en kollega er i nærheten og blander seg inn i krangelen på signal. Etabler fluktveier for ikke å bli presset opp i et hjørne. Opparbeid en god intervjuteknikk. Skap et hyggelig miljø i venterommet. Unngå å arbeide alene. Spør deg selv: Administrerer du et byråkratisk system pakket inn i humanistiske målsettinger - egnet til å ydmyke klienten?