FARGEGLEDE: Flere studier har vist at farger har en positiv innvirkning på ulike sider ved folks liv. Nå viser det seg altså at en fargerik klesstil kan sikre deg en høyere stilling, og dermed bedre lønn. Foto: NTB SCANPIX.
FARGEGLEDE: Flere studier har vist at farger har en positiv innvirkning på ulike sider ved folks liv. Nå viser det seg altså at en fargerik klesstil kan sikre deg en høyere stilling, og dermed bedre lønn. Foto: NTB SCANPIX.Vis mer

- Fargerike folk tjener bedre

Oppfattes som mer kreative, og fører til mer glede på arbeidsplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De av oss som kler seg fargerikt på arbeidsplassen blir i større grad likt, men også forfremmet - i alle fall om man skal tro en ny studie utført av Case Station, et firma som lager personaliserte telefondeksler.

The Telegraph, som omtalte den britiske studien for noen dager siden, forteller at 2000 personer deltok i undersøkelsen. Alle deltakerne fikk de samme spørsmålene. Den fant blant annet at 25 prosent av deltakerne mente at det var stilsansen deres som hadde sikret dem jobben.

Én tredjedel av deltakerne oppga at de følte seg mer positive når de hadde på seg fargerike klær, og 27 prosent sa at de følte seg mer selvsikre.

Positive ringvirkninger Ikke bare hadde farger en positiv virkning på personene som brukte dem, men også de som hadde fargerike kollegaer. 23 prosent oppga å føle seg gladere når kollegaene hadde på seg klær i sterke farger. Én av fem svarte at de beundret de fargerike kollegaene for deres stilsans, mens én av ti skulle ønske de var like modige som disse kollegaene.

Disse funnene står i sterk kontrast til vanlig kleskodeks i arbeidslivet, der det ofte er blått, sort og grått som dominerer. Undersøkelsens resultat har likevel blitt publisert på jobbsøkerfirmaet Harper Avery sine nettsider. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den røde kjolen Tove Steinbo, forfatter av boka «Fargene forteller» og foreleser for flere skoler og bedrifter, er ikke overrasket over studiens resultat. Hun forteller at farger har svært mye å si for hvordan vi oppfatter oss selv og andre. Hvordan vi bruker farger er også et tema som opptar henne på bloggen hennes, «Fargene forteller».

- Farger påvirker oss underbevisst. Om du har på deg en rød kjole, påvirker den deg, men kjolens røde farge sender også signaler til dem som er rundt deg. Om du er på jobb, er det ikke om å gjøre å velge den sterkeste fargen, men du må også tenke at ulike farger har gitte egenskaper. Mitt kontor er malt turkis, fordi det finnes beviser på at det er en god farge å jobbe i, sier Steinbo til Dagbladet.

Allerede i 2001 ble det kjent at klærnes farger har mye å si når man er på jobbintervju, ofte langt mer enn det man sier eller gjør. Steinbo mener at oransje passer til den tiden vi går inn i nå, fordi fargen symboliserer livsglede.

Gledesspredere I følge studien oppfattet kollegaene altså de mest fargerike blant oss som gledespredere og spesielt kreative. Fargerike klær gjorde at bærerne virket som et hyggeligere selskap enn de som bare gikk i grått, sort eller andre mørke farger.

- Jeg foreleste på Idefagskolen i forrige uke, og da la jeg merke til noe interessant ved studentene, som studerte mote. Jeg spurte hvorfor de fleste av dem, selv på den linjen, ofte bare går i grått eller sort. Når de skal ut og søke jobb etter at de er ferdig med utdanningen, vil ikke den som intervjuer dem kunne skille én person fra en annen om alle er kledd i mørke farger, sier Steinbo til Dagbladet.

Farger mot mørkere tider Moods of Norway har laget business av fargerike klær. Klesmerket, som markedsfører seg selv med en knallrosa traktor, er også kjent for fargerike dresser - både i «knæsjfarger» og med markante ruter. Merket har blitt en suksess som lett kan gjenkjennes, nettopp på grunn av den fargerike stilen. Simen Staalnacke, gründer og grunnlegger av Moods of Norway, tror studiens resultat er riktig.

- Jeg tror vi i Norge trenger litt mer farger, siden det til tider kan være litt mørkt og kaldt her. Det å gi antrekket sitt litt særpreg om det er i slipset, skjorten eller dressen gjør jo også at man huskes bedre at de rundt seg. Det at man blir husket og assosiert med farger skaper jo som regel en positiv assosiasjon og da tydeligvis være utslagsgivende hos sjefen. Og man kan ikke sitte gretten og bitter i hjørnet på en fest når man har på seg en glad og fargerik dressjakke, skriver Staalnacke på epost til Dagbladet.

Staalnacke forteller at Moods of Norway sitt mestselgende produkt riktignok er en sort dress, men at den har fargesterke detaljer.

Steinbo mener det er spesielt viktig å bruke fargerike klær nå som vi går mot mørkere tider, men tror dagens unge kvier seg for å velge farger. Når alle andre velger sort, grått og mørkeblått, er det ikke så mange som vil skille seg ut frivillig. Hun mener derfor at det er viktig at dagens unge lærer seg å våge å synes fargemessig, fordi det kan ha god effekt på både helsen og humøret.

- Det har vært en minimalistisk trend i mange år, som går på at man ikke skal bruke mye farger. Det er uheldig helsemessig, nå som vi går mot mørkere tider bør vi kle oss i farger, sier Steinbo til Dagbladet. 

- Viktig å moderere seg Hun forteller at hun har hørt om butikker som ikke tar inn fargerike klær om vinteren, rett og slett fordi de er redde for at det ikke kommer til å selge. I 2006, da hun ga ut boken «Fargene forteller», ble hun stoppet på gaten flere ganger når hun hadde på seg sin røde ullkep. Folk lurte på hvor hun hadde kjøpt den, for et så fargerikt plagg var et uvanlig syn i vinter-Norge. 

Likevel mener Steinbo at det er viktig å moderere seg, altfor mye farger kan være like negativt som altfor lite.

-  Man skal ikke bruke farger uten å tenke på hva man vil med dem. For eksempel kan man ha fargerike innslag, som en genser, et skjerf eller et smykke, og ha mer nedtonede farger ellers. Det går an å ha en sort, brun eller grå bukse til en oransje topp. Vitenskapsmannen og dikteren Johan Wolfgang von Goethe sa at det kan være like uheldig med for mye sterke farger, som med fravær av farger, sier Steinbo til Dagbladet.

SUKSESS: Moods of Norway har blitt verdenskjente for fargerike dresser, og varemerket deres er en knallrosa traktor. Her er to av klesmerkets grunnleggere, Simen Staalnacke (t.v.) og Peder Børresen, fotografert på visningen av vårkolleksjonen for 2013 på Oslo Fashion Week. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
SUKSESS: Moods of Norway har blitt verdenskjente for fargerike dresser, og varemerket deres er en knallrosa traktor. Her er to av klesmerkets grunnleggere, Simen Staalnacke (t.v.) og Peder Børresen, fotografert på visningen av vårkolleksjonen for 2013 på Oslo Fashion Week. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer