Farlig billig

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stor makt og sterk tro på egen fortreffelighet kan

i mellom resultere i merkelige utspill. Et eksempel på dette er de uttalelser sjefen i NorgesGruppen, Sverre Leiro, ga

til Aftenposten påskeaften. Leiro, som altså er toppsjef

i landets største foretak i dagligvarehandelen, mente

deres egen billigste merkevare er av for god kvalitet.

Bekymringen har som bakgrunn at billigvarene med merket First Price den siste tida har vunnet blindtester foran etablerte merkevarer.

Når en sentral aktør som NorgesGruppen endelig

har klart å fremskaffe varer som både er bra og billige, finner sjefen det riktig å blåse advarende i fløyta. De billige varene kan jo ta for store markedsandeler fra etablerte merkevarer, og det er ikke bra for handelen. Blir det «ubalanse» her, vil det nemlig gå utover kjedenes store inntekter fra bonusavtaler, betaling for hylleplassering osv. Hva som er i forbrukernes interesse, har åpenbart mindre interesse – hvis noen var i tvil om det.