Farlig feil på dødstraileren

MANDAL (Dagbladet): Chilensk-fødte Louvise Maria A. Cortez (34) og hennes to barn Camilla Marie (12) og Bjørn Andrè Haugen (9)omkom da traileren de satt i kjørte i Fedafjorden i Kvinesdal søndag. I går konstaterte gruppeleder Egil Elle ved Vegtrafikkstasjonen i Mandal at sikkerhetsordningen ikke fungerte på traileren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Undersøkelsene i går viste at låsepinnene som skulle holdt på plass den 25 tonns containeren rett og slett var rustet fast i åpen stilling.

- Det gjør selvsagt noe med stabiliteten hvis en slik container bare er festet i bakkant, sier Elle.

Han vil foreløpig ikke trekke noen endelige slutninger om ulykkesårsaken.

Tre druknet

Chilensk-fødte Louvise Maria A. Cortez (34) og hennes to barn Camilla Marie (12) og Bjørn Andrè Haugen (9), bosatt på Tjøme, druknet etter at semitraileren hadde veltet i kjørebanen og dundret med stor kraft gjennom autovernet før den havnet på syv-åtte meters dyp i sjøen.

Barna ble funnet døde bak i førerhytta da traileren ble hevet natt til i går. Barnas mor ble funnet i sjøen fire timer etter ulykka. Trailersjåføren er en erfaren sjåfør bosatt i Enebakk. Han ble i går kveld utskrevet fra Lister sykehus der han fikk behandling for småskader.

Veltet i svingen

Ulykka i Breivika i Kvinesdal skjedde i en av de første krappe svingene etter at traileren forlot Tananger ved Stavanger tidlig søndag formiddag. På tralla sto en container fullastet med epler. Det store volumet gjorde at tyngdepunktet ble uvanlig høyt.

Trailersjåføren har forklart til politiet at tilhengeren plutselig dro ut i svingen. Han hadde ingen muligheter til å gjenvinne kontrollen før det store kjøretøyet veltet i veibanen.

Svingen regnes ikke som spesielt vanskelig. Det har tidligere aldri skjedd tilsvarende ulykker på stedet.

Ikke festet foran

Gruppeleder Egil Elle sier til Dagbladet at flere yrkessjåfører som var på ulykkesstedet allerede under arbeidet med å heve traileren bemerket at containeren fløt opp i forkant og sakset i forhold til lastebæreren. Dette avslørte at containeren bare var festet i bakkant. De offisielle undersøkelsene skal påbegynnes først i dag.

Dagbladet var med da Elle allerede i går kveld undersøkte vraket nærmere på Vegtrafikkstasjonen i Mandal. Han konstaterte at begge sikringspinnene som skal holde låseboltene på plass foran rett og slett var rustet fast i åpen stilling.

- Dette betyr at låsen kan ha vært riktig innstilt da kjøretøyet la ut på turen, men at låseboltene har hoppet ut underveis, konkluderte Elle.

Farlig kombinasjon

En sentral teori går ut på at trailerens overhaling ble forsterket av at låsebolten ikke var i riktig posisjon. Det høye tyngdepunktet kan ha forsterket faren for kantring.

Elle er svært forsiktig i sine konklusjoner og vil holde alle muligheter åpne inntil uhellskommisjonen har gjort jobben sin.

eivind.pedersen@dagbladet.no