Farlig på vei

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • 305 mennesker mistet livet på veiene våre i 1997, og det er de unge som er mest utsatt. Økningen på 50 fra året før kan være en tilfeldighet. Men det er visse trekk ved ulykkesbildet som gir grunn til bekymring. For det første øker gjennomsnittsfarten på veiene, og særlig de unge er likeglade med bruken av sikkerhetsbelte. En viss form for likegladhet sniker seg inn: Går det så går det, later til å være leveregelen også i trafikken.
  • Sjefen for utrykningspolitiet sier at det er for lett å få sertifikat i Norge. Hvis det er riktig, er det grunn til å rette søkelys mot både kjøreopplæringen og sensureringen. Det skal ikke være noen menneskerett å kjøre bil. De som ikke er skikket, bør heller ikke få sette seg bak rattet. Men egentlig vet vi lite om årsakene til trafikkulykkene. Derfor er vi enig med Trygg Trafikks direktør Leiv Agnar Ellevset: Også i biltrafikken bør vi få en egen granskingskommisjon.