Farlig vei

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når taket i en veitunnel faller ned i veibanen, er det gjort dårlig arbeid et eller annet sted. Men det er lite trolig at vi kan utlede av en slik hendelse at veiingeniørene gambler med de veifarendes liv. Vi må tro at de som er ansvarlig gjør sitt beste for at vi som ferdes på veien skal gjøre det uten frykt og med stor grad av sikkerhet for at tunneltaket holder. Likevel hender det altså at sikringen ikke er god nok og at fjellet faller ut og ned i veibanen, som i Hane-kleivtunnellen i Vestfold.Menneskelig svikt under arbeidet med et stort veiprosjekt kan naturligvis ikke utelukkes. Da må systemene bygges slik at svikt også kan fanges opp og at sikringen blir så god som mulig. Et ras av den typen som inntraff i Hane-kleivtunnellen skal i prinsippet ikke kunne inntreffe. Er fjellet så dårlig som vi nå hører, er det veimyndighetenes plikt å gjennomføre et sikringsarbeid som er holdbart lenger enn fem år. Her er det gjort for dårlig arbeid, og det må veibyggerne lære av.