Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Farlige doninger

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Et forslag fra Vegdirektoratet om å tillate 25 meter lange vogntog i Norge, har fått blandet mottakelse under høringsrunden, skal vi tro Aftenposten. Trygg Trafikk er klar i sin konklusjon: Dette vil medføre at ulykkestallene vil øke på veiene våre. Andre ser på bedriftsøkonomien i bruken av slike svære vogntog, og mener de må tillates fordi transportkostnadene vil bli dramatisk redusert.
  • Vi mener det må legges vekt på trafikksikkerheten. Det blir nok færre vogntog på veiene, og dermed kan det argumenteres for at det vil bli flere ulykker med hvert vogntog, men færre tog vil samtidig utjevne dette. Slik kan man omtale ulykker, tragedier og ødeleggelser når de omsettes i nakne tall. Det som står fast, er at norske veier, med få unntak, ikke er laget for slike kjøredoninger. Forslaget går rett nok ut på at det bare er på de beste veiene de skal tillates. Men er økonomien i dette så god som antydet, vil det snart bli sterkt press for utvidelse. Og da kommer ulykkene.
Hele Norges coronakart