Farlige stoffer i lufta vår

Problemer som er løst:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utslippet av svoveldioksid og sot er redusert med henholdsvis 98 prosent og 80 prosent fra slutten av 1950-tallet til i dag.

Årsaken til den kraftige reduksjonen er overgangen fra koks og kull til bruk av fyringsoljer og elektrisitet til oppvarming.

Midt i 1990-årene var sotnivået i Oslo og andre større byer redusert til rundt halvparten av SFTs anbefalte nivå.

Også konsentrasjonen av bly i byluft er kraftig redusert og befinner seg nå på et så lavt nivå at problemet regnes som løst. Årsaken er at blyholdig bensin er borte.

Problemer som gjenstår:

I 1989 ble krav til maksimale utslipp fra personbiler skjerpet kraftig. Alle nye biler ble levert med katalysator, men utskiftning av gamle biler tar tid. I årene som kommer vil reduksjonene i utslippet fra biler skyte fart.

Benzen: Per i dag er utslippet av det kreftframkallende stoffet benzen for høyt i forhold til det nasjonale målet.

Ozon: Er i seg selv skadelig for miljøet. I tillegg reagerer ozon i bylufta med nitrogenoksid fra lokale utslipp, og vi får nitrogendioksid, et stoff som kan gi helseskader.

Svevestøv: Et betydelig luftforurensningsproblem i byene vinterstid. Konsentrasjonene varierer mye fra time til time og dag til dag.

Noe reduksjon kan oppnås ved overgang fra diesel til bensin. Dessuten vil nye EU-krav til utslipp fra diesel-kjøretøy også skjerpes. Redusert piggdekkbruk vil ha positiv effekt. Vedfyring betyr mye for finstøv, og her må det settes inn tiltak.