Farlige tunneler

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En rekke veitunneler er så brannfarlige at de enten må fjernes eller oppjusteres ved at nye vegger legges utenpå de gamle veggene. Det finnes mange eksempler på hvor farlig dette er, og en kontrollert prøve nylig viste at det er uhyre små marginer når uhellet er ute. En bilbrann kan være starten på en katastrofe bl.a. fordi den kan antenne brannfarlige vegger. Prøven i en nedlagt tunnel ved Åndalsnes viste, ifølge Aftenposten, at man bare har fem minutter til å komme seg i sikkerhet ved en slik brann.

10. oktober får våre veimyndigheter et pålegg fra EU om å skifte ut farlig brannmateriale i norske tunneler. Når dette pålegget kommer, må i alle fall myndighetene sette i gang tiltak. Det kan koste flesk. Det er snakk om milliarder. Men formodentlig er det også anledning til å vurdere risiko. Enkelte norske tunneler brukes jo av så få at risikoen må antas å være minimal. Hva som skal til der for å nå en akseptabel standard, leses neppe ut av EU-direktiver.