Farlige tunneler

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke bare veitunneler, men også jernbanetunneler har brannfarlige materialer, ifølge NRK. Bergensbanen har mange potensielle brannfeller som er vanskelig å nå fram til med redningsmannskap og utrykningskjøretøy. PE-skummet, som er beskrevet som bensin i fast form, er blitt brukt for å vann- og frostsikre tunneler siden 1975. I 1987 kom krav om å dekke over skummet, og først de seinere år har Statens vegvesen varslet at de helst vil slutte å bruke skummet. Det høres ut som en god idé, siden PE-skummet fremdeles finnes usikret i altfor mange norske tunneler.

Debatten om norsk vei – og tunnelstandard kommer opp hver sommer. Det er tida da svært mange mennesker ferdes på norske veier, og derfor ei tid hvor profesjonsgrupper kan få oppmerksomhet om krav som ellers drukner i andre politiske saker. Fremdeles foregår de fleste trafikkulykker på åpne veier, og utbedring av tunneler konkurrerer med midtdelere, breiere veier og endring av farlige kryss. Det er likevel grunn til å lytte til de som advarer mot for sein framdrift i utbedringen av tunneler for å forebygge ulykker.