Farten dreper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
  • Den store togkatastrofen i Tyskland er en påminnelse også til dem her i landet som har store forventninger til togets styrkede konkurranseevne når farten øker: Fart dreper også på jernbanesporet. Jo høyere hastighet, desto større ulykke når den først skjer.
  • På den annen side: Vi må huske at høyhastighetstogene i Europa har vært svært sikre og at det ikke har inntruffet ulykker i tida etter at de første togene ble satt i drift mellom Paris og Lyon i 1981. I Norge vil Gardermobanen bli den første høyhastighetsstrekning i vårt land, og seinere skal farten øke betraktelig også på andre jernbanestrekninger, når krengetogsettene blir satt i drift over tusenårsskiftet. Toget har vært et svært trygt befordringsmiddel. Men det forutsetter solid vedlikehold med sikkerheten som første prioritet. Det blir enda viktigere når farten øker.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer