Farten dreper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Natt til i går ble en mannlig motorsyklist drept utenfor Arendal. Dødsulykken på Sørlandet var en tragisk avslutning på en dødshelg på veiene vi knapt har sett maken til. Sju mennesker er drept og et titalls hardt skadd. Mange av de overlevende fra helgas ulykker er skadd for resten av livet. Det er den dystre statistikken for den siste helga i årets fellesferie.
  • Samferdselsminister Odd Einar Dørum har varslet flere initiativ for å redusere ulykkene. Både forslaget om lavere promillegrense og påbudet om såkalt handsfree-utstyr er vel verdt å overveie. Forutsetningen er at slike lover og regler kan håndheves, ellers virker de bare mot sin hensikt. Forslaget om prikkbelastning av førerkortet bør også utredes og konkretiseres.
  • Vi har likevel liten tro på at forslagene fra Dørum vil føre til noen vesentlig reduksjon av alvorlige trafikkulykker. Hovedproblemet er at stadig flere bilister kjører for fort. Her er vi enig med direktør Leiv Agnar Ellevset i Trygg Trafikk som sier at «det er langt viktigere at folk overholder de fartsgrensene som er, enn at vi får lavere fartsgrenser».
  • Samferdselsministeren skulle derfor ikke ha behov for flere utredninger før han kan gjennomføre effektive tiltak for bedret trafikksikkerhet. Mer politi og flere fotobokser langs veiene vil øke risikoen for å bli tatt i fartskontroll. Det får folk til å redusere farten og ulykkene blir færre. Politi og automatisk trafikkontroll koster mer penger enn innføring av nye forbud og påbud. Til gjengjeld er vi sikre på effekten.
  • Hotellkongen Arthur Buchardt var ikke særlig heldig med tidspunktet da han samme helg som sju mennesker mistet livet på veiene, nærmest skrøt av sine 60 fartsbøter. Hans utsagn om at effektive mennesker ikke har tid til å holde fartsgrensene, er flåsete kjekkaseri. Slike holdninger gjør arbeidet for bedre trafikksikkerhet vanskeligere.