Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Farten og veien dreper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Veidirektør Olav Søfteland vil foreslå at den generelle fartsgrensen senkes fra 80 til 70 kilometer i timen. Veier som tåler høyere fartsgrense skal skiltes enten med 80 eller 90 kilometer i timen, mens den generelle fartsgrensen i tettbygde strøk skal settes til 30 kilometer i timen. Allerede i sommer vil det bli en prøveordning på den skadebelastede E18 gjennom Vestfold, der farten skal senkes med ti kilometer i timen.
  • Begrunnelsen bak disse forslagene er selvsagt å få ned antall trafikkulykker og redusere skadene ved de ulykkene som skjer. Ingen kan være uenig i slike målsettinger. Selv om trafikkulykkene de siste åra ikke har økt i takt med den økte trafikken, er det ingen grunn til å slå seg til ro med dagens tilstand. Ulykkene er uansett en tragedie for dem som rammes og deres pårørende. Her må det fortsatt gjøres en innsats og settes inn ressurser og tiltak for å få ned tallet på ulykker.
  • Det er ingen tvil om at farten dreper. Å få ned farten på veiene er derfor en viktig oppgave. Allerede i dag har Norge noen av Europas laveste fartsgrenser. Problemet er å få bilistene til å holde seg innenfor disse grensene. Det er på dette punktet innsatsen bør intensiveres både i form av kontroller og holdningsskapende arbeid. En generell senking av fartsgrensene kan føre til at folk flest gir blaffen i bestemmelsene. Da er lite eller ingenting oppnådd.
  • Men vi kommer ikke utenom at standarden på de mest trafikkerte veiene har mye å si for ulykkestallet. Med den voldsomme økningen trafikken har fått, ikke minst av store lastebiler, blir det stadig viktigere å få bedre veier. Det har vi for eksempel sett på E6 gjennom Vestby i Akershus, som tidligere var den rene blodveien. Med firefelts motorvei er ulykkene nesten forsvunnet. Det er derfor all grunn til å øke innsatsen for å bedre standarden på våre hovedveier. Det er et av de beste tiltakene myndighetene kan bidra med for å øke trafikksikkerheten og redusere ulykkene.