Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fartsbøllene må tas hardt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Regjeringen vurderer en lang rekke tiltak for å straffe fartsbøllene i trafikken. Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen vil rett og slett ta bilen fra verstingene. Det er kraftig kost, og ikke helt uproblematisk, siden det har med privat eiendom å gjøre. For de fleste vil inndragning av bil oppleves som en enda strengere straff enn å bli fratatt førerkortet. Det vil også gå ut over fartssyndernes familiemedlemmer som disponerer bilen. Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum har allerede påpekt at et slikt virkemiddel kan ramme flere enn dem som fortjener straff.
  • Når vi likevel vil gi Moe Gustavsen honnør for utspillet, er det fordi det virker som et kraftig blinklys for alle bilister. Biler er ikke bare dyrekjøpt privateiendom, men rene mordvåpen i de gale hender. Tallene over trafikkulykker hittil i år er et dystert bevis på dette. Statistikken fra Trygg Trafikk minner oss om at det fortsatt er bilen, ikke tog og fly, som dreper og lemlester flest mennesker her i landet. Teknologisk utvikling og generelt god privatøkonomi gjør at stadig flere får for mange hestekrefter mellom hendene. Og veiene blir ikke bredere når privatøkonomien skal kjøles ned blant annet med lavere vekst i veibevilgningene.
  • Den Gud gir et embete, gir han også forstand, sier ordspråket. Overført til trafikkuniverset; den som kjører en bil, har også et ansvar. For eget og andres liv. Det skiller bilisten fra basehopperen. Det er dette ansvaret som får det store flertallet i trafikken til å holde seg til trafikkreglene som vi utformer i fellesskap. De som med åpne øyne gir blaffen i disse og kjører villmann, bør derfor få svi. Kraftig.
  • Mange trenger et tydelig språk for å lette foten litt fra gasspedalen. Derfor støtter vi intensjonen i samferdselsministerens forslag. Dersom det lar seg gjennomføre, praktisk og juridisk, har vi ikke noe imot at det blir en realitet. Det kan redde mange liv.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media