Fartsgalskap Norge rundt

Ekstreme hastigheter langt over 200 km/t. Dette avslører ferske målinger Vegdirektoratet har gjort landet rundt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På 56 forskjellige steder i Norge er det gjentatte ganger de siste to-tre åra blitt målt hastigheter over 190 km/t. Høyeste registrering er hele 289 km/t, på riksvei 7 ved Kvamskogen i Hordaland.

Mange av de rystende fartsrekordene er registrert i tunneler, bygater, på tofelts riksveier, og til og med i tettbygde strøk.

Tragiske rekorder

Høyeste hastighet som eksempelvis er målt i Oslos bygater er hele 139 km/t, i Wergelandsveien ved Slottet. Og gjennom Tåsentunnelen på Ring3 i hovedstaden raste en bilist i 212 km/t ved midnatt 10. april i år. Over 1300 bilister har passert gjennom tunnelen med høyere fart enn 140 km/t.

På en tofelts vei gjennom tettbebyggelse mellom Porsgrunn og Skien er en bil blitt målt i 181 km/t, klokka 14.00. Midt på lyse dagen.

På forskerhold og blant trafikkyndige anslås det at denne villmannskjøringen kan utgjøre mellom to og fem prosent av all biltrafikk på våre veier. Vi snakker om flere titusener bilførere som tidvis kan la seg friste av fartsgalskap. Og som er en fare for alle andre.

Det er Vegdirektoratet som sitter på disse oppsiktsvekkende målingene som Dagbladet har fått adgang til. Trafikkdirektør Finn Harald Amundsen sier noe oppgitt:

-  Våre 230 målepunkter landet rundt forteller om en økende aggressiv oppførsel blant norske bilister. Det er i dag mange gærninger der ute som åpenbart ikke ser konsekvensene av ekstrem fart.

Målingene som Dagbladet nå offentliggjør gjelder bare biler, og er hovedsakelig gjort i perioden fra 2002 og fram til årets sommer.

UP planlegger mottrekk

Målesystemet, som ligger som såkalte sløyfer i asfalten, er ifølge Amundsen meget presist med minimale feilmarginer. Det registrerer akselavstand og hastighet, ikke biltype eller kjennemerke. Derfor er heller ingen av de registrerte bilene anmeldt.

Men ting kan forandre seg. Amundsen opplyser at politiet får målingene, og det foregår et løpende samarbeid mellom direktoratet og blant annet UP.

Og nettopp UP legger nå nye planer for 2005. Nye kontrollpunkter vurderes, og sterkere fokus skal settes på det som på folkemunne kalles fartsbøller.

Ressursene må i framtida, ifølge UP-sjef Odd Reidar Humlegård, styres mer mot verstingene som må ut av trafikken.

Humlegård bekrefter at det i dag drives etterretning mot forskjellige fartsmiljøer rundt om i landet.

Hasard på norske veier

UP-sjefen er imidlertid ikke overrasket over den omfattende fartsgalskapen:

-  Vi vet at det tidvis kjøres med hasardiøse hastigheter. Vi vet at det er mange der ute som søker risiko og kjører aggressivt. Dette er livsfarlige mennesker i trafikken. Disse bilførerne representerer den største utfordringen vi i dag har.

Ekstra bekymringsfullt mener Humlegård det er at de tusener som søker ekstreme hastigheter ofte mangler nødvendig vurderingsevne. De forstår ikke hva de utsetter seg selv og andre mennesker for.

-  Skjer det noe i hastigheter over 140-150 km/t, er det brått slutt. Altfor få forstår dette, sier han.

Mange bilister i rus

I sommer fikk Utrykningspolitiet en ny bekreftelse på at aggressiv atferd og offensiv kjøring er økende på norske veier. I første halvår ble 50 prosent flere enn på samme tid i fjor stoppet for hensynsløs og uansvarlig atferd i trafikken.

-  Vi har økt kontrollvirksomheten, men tendensen er klar, forteller UP-sjefen, som retter søkelyset mot flere forskjellige bilisttyper.

-  Mange av dem som kjører for fort kan også være rusa, kriminelle på flukt, folk uten førerkort, eller mennesker som føler seg tiltrukket av ekstremhandlinger og risikosport.

-  Farten blir for mange et substitutt for noe, og det tas ut på veien. Dessverre er det helt gal arena, sier Humlegård.

Måneder i fengsel

En annen konsekvens som råkjørerne åpenbart heller ikke har i tankene, er straffereaksjonene. Ifølge UP-sjefen risikerer du ubetinget fengsel i minst to måneder og blir uten førerkort i minst to år hvis du stoppes i 150 km/t. I 200 km/t øker både fengselsstraff og antall førerkortløse år kraftig.

-  Mange er åpenbart ikke forberedt på at de risikerer dom og soning i måneder. Du ender i strafferegisteret med de konsekvensene det kan få for resten av livet hvis farten er høy nok, forteller Humlegård.