SAKTE FART: Frem til 2013 var det miljøfartsgrense i Oslo. Nå kommer den tilbake, blant annet her på riksvei 4 nord for Sinsenkrysset. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
SAKTE FART: Frem til 2013 var det miljøfartsgrense i Oslo. Nå kommer den tilbake, blant annet her på riksvei 4 nord for Sinsenkrysset. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Fartsgrensene i Oslo skrus ned på vinterstid. NAF: - Det er historieløst

- Vil bidra til mindre svevestøv, sier MDG.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Byrådet i Oslo har fått med seg Veivesenet. Dermed blir det igjen vinterfartsgrense i Oslo, skriver Aftenposten.

Fram til høsten 2013 var det miljøfartsgrense på veier i Oslo, men da ble det fjernet fordi en undersøkelse fra Veivesenet viste at miljøgevinsten var liten.

Det var også en diskusjon rundt hvorvidt politiet hadde lovhjemmel for å bøtelegge bilister som brøt miljøfartsgrensen. Men i 2013 ble lovverket endret, og den juridiske siden av saken var ute av verden.

Fire veier
Og nå skal hastigheten settes ned igjen. I perioden 1.november til første søndag etter påske, reduseres hastigheten fra 80 km/t til 60 km/t for å redusere støvproduksjon og oppvirvling.

Veiene det gjelder er:

Rv 4 Sinsen-Grorud
Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen
E18 Hjortnes-Lysaker
Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner

- Dette vil bidra til mindre svevestøv og bedre luft i byen vår, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

NAF-sjef Stig Skjøstad er sterkt kritisk til vinterfartsgrensen.

-Det å senke fartsgrensen til 60 km/t er historieløst hvis vi ser på den faglige kunnskapen knyttet til problemstillingen, sier Skjøstad.

Brynhild Snilberg i Veivesenet viser til en utredning fra 2010 som førte til en anbefaling om redusert hastighet på hovedveinettet til og fra Oslo.

- Tungtransport hovedkilden
Men i motsetning til hva Snilberg sier, mener Skjøstad det ikke er noe forskningsmessig belegg for å si at en hastighetsredusering bidrar til bedre luft for Oslos innbyggere.

- Det er tungtransporten som er hovedkilde til de lokale utslippene, og da bør man sette inn egne tiltak på dager der det er et problem, sier Skjøstad.

Han og NAF har lansert flere tiltak de mener vil bidra til en totalitet som kan bedre byluften. For tungtrafikkens del foreslår NAF at man oppretter egne filer med variabel skilting, som gjør at tungtrafikken får redusert hastighet på dager med høy forurensing.

- Å sette en permanent fartsgrense for alle i vinterhalvåret, selv når det er 10 grader ute, det forstår ikke folk. Det undergraver respekten for politikk. Det er ris til egen bak hvis man vil ha folk til å bidra til bedre byluft, fastslår NAF-sjefen.

Det er også planer for hyppigere og bedre vask av veien, også det i håp om mindre svevestøv. På de aktuelle veiene vil uansett gjennomsnittshastigheten ligge lavere frem til 2019, på grunn av vedlikehold og stenging av en rekke tunneler.