Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Fartsgrensene våre må ned

Hvis ikke det bygges flere motorveier her i landet, kan fartsgrensene på store deler av veinettet bli senket fra 80 til 60 km/t.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fungerende veidirektør Kjell Bjørvik er ikke i tvil om at fartsgrensene må ned på de fleste norske veiene.

- Vil vi senke antall ulykker, må vi enten bygge flere veier med delt kjørebane (motorveier), eller ha lavere fartsgrenser. Jeg tror aldri vi kan dekke landet med motorveier. Derfor blir løsningen lavere fartsgrenser, sier Bjørvik

Nullvisjon

Europas ledende trafikksikkerhetsforsker, professor Claes Tingvall i Sverige, er heller ikke i tvil om hva som må til om vi virkelig vil redusere antall trafikkdrepte.

- Fartsgrensene må senkes 20 til 30 km/t på vanlig vei om den skal bli like sikker som en motorvei, sier Tingvall til svensk TV.

- Om de mener noe med trafikksikkerhet og en nullvisjon (ingen ulykker, red.merk.), må politikerne enten bevilge mye mer penger til sikrere veier, eller sette ned fartsgrensene.

Og fungerende veidirektør Kjel Bjørvik vil om ikke lenge gjennomføre fartsnedsettelse. - Fartsgrensene vil på en rekke veistrekninger snart bli satt ned fra 80 til 70 km/t, sier Bjørvik.

- Det vil særlig skje på veistrekninger der det har vært mange alvorlige ulykker. Vi har det siste året testet lavere fart på E18 i Vestfold, og erfaringene er meget gode. Det ser ut til at trafikantene aksepterer den lavere farten, og antall alvorlige trafikkulykker er kraftig redusert.

Forsømt utbygging

Både Norges Automobil-Forbund (NAF) og Transportøkonomisk institutt deler synspunktene til fungerende veidirektør om behovet for lavere fartsgrenser.

- Dette er resultatet av den forsømte utbyggingen av sikre veier, sier Egil Otter i NAF til Dagbladet. Jeg frykter vi vil oppleve en senkning av fartsgrensene med 20 til 30 km/t om politikerne ikke bevilger mer penger til bygging av veier med delt kjørebane.