Fascinerende jomfruer

Fem vakre søstre dør for egen hånd. De er ikoner for beundrende guttunger ved gjerdet utenfor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sofia Coppolas regidebut, basert på Jeffrey Eugenides roman med samme tittel, har rett nok de mystiske søstrene Lisbon i fokus, men handler like mye om deres beilere. Historien fortelles i tilbakeblikk av en voksen mannsperson, 25 år etter de opprivende hendelsene i en amerikansk småby anno 1975.

Seksualangst

Coppola forholder seg nokså nøyaktig til boka. Klokt nok, ellers kunne «The Virgin Suicides» blitt en redselshistorie om brå død uten dypere bunn.

Nå er den mest en film om oppvekst, om ungdom på terskelen til voksenlivet, om idealiserte forestillinger om lykkelige ungdomsår og alt som skal prøves ut. Noen vinner, andre taper.

Lisbon-søstrene, med den vakre, fremmelige Lux (Kirsten Dunst) i sentrum, har det altså ikke greit hos strenge foreldre med seksualangst - for øvrig godt framstilt av Kathleen Turner og særlig James Woods. Coppola tydeliggjør dem mer enn romanen. Det demper mystikken og legger opp til forenklinger som burde vært unngått. For i grunnen fins ingen god forklaring på søstrenes skjebne.

Melankolsk humor

For øvrig leverer hun en lavmælt betraktende, melankolsk beretning om ungdom i forsøket på å forme seg selv, med humoristiske observasjoner og gjenkjennelige situasjoner - langt fra den gjengse high school-komedie fra Hollywood.

«The Virgin Suicides» tar sitt tema på alvor uten å falle i pretensiøse grøfter. Ikke verst, bare det.

<B>JOMFRUER:</B>Vakre søstre på vei til skoleballet. Se <a href=\'http://live1.sonera.se/meta/ondemand/dbmed/filmpremierer5.ram\'> søstrene</a>
<B>SIRENE: </B>Kirsten Dunst som den vakre Lux