Fast - Børsens mest overprisede

Når Fast i dag kommer på børs med en børsverdi på tre milliarder kroner, er det som om intet har hendt med internett-prisingen siden vinteren 2000. Si velkommen til børsens mest overprisede aksje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Så kom da endelig Fast Search & Transfer seg på børs. Ikke på Nasdaq riktignok, men på den lille overivrige børsen i Tollbugata i Oslo. Oslo Børs har nemlig funnet selskapet akseptabelt for notering. Børsen kan jo trenge noen nye selskaper nå som enkelte mer eller mindre frivillig forlater den, som Customax.

Det er ingen liten aksje vi kan ønske velkommen heller. Målt i markedsverdi blir Fast det niende største blant teknologiselskapene, og det 28. største totalt sett.

Målt i omsetning er det likevel en mygg vi snakker om. Selskapet hadde fem millioner dollar eller cirka 45 millioner kroner i inntekter i fjor. Riktignok kom det inn en del mer penger som følge av avtaler som strekker seg over lengre tid, og som derfor periodiseres tilsvarende, men i forhold til selskapets kapitaliserte verdi snakker vi om småsummer. Dette skal vi komme tilbake til.

Det er lite aksjemarkedet til nå har visst om Fast, annet enn at det har en søkemotor som søker opp informasjon på internett. Og kanskje var det kombinasjonen av ordet internett og manglende kunnskap som gjorde at selskapet ble så grotesk overpriset i fjor vinter.

Det lille selskapet var i fjor vinter nemlig verdt ubegripelige 30-40 milliarder kroner, og selv da ropte noen kjøp!

Stiv pris tross fall

Fast går på børs med en prislapp på tre milliarder kroner, og man skulle kanskje tro at et selskap som har mistet over 90 prosent av markedsverdien etter hvert skulle bli noenlunde fornuftig priset. Tro om igjen.

Etter å ha lest det pliktige prospektet i forbindelse med børsnoteringen, er Finanskanalens konklusjonen at selskapet fortsatt prises som om vi skriver februar 2000, ikke juni 2001.

Årsakene er flere, og vi skal ta dem i tur:

  • Veksten i IT-bransjen generelt og internett spesielt
  • Prisingen av sammenlignbare selskaper
  • Resultatkvalitet
  • Forretningsmodell
  • Veksttakt

    Med bare helt beskjedne inntekter som utgangspunkt blir det gjerne høye tall for veksttakten i begynnelsen. Men la oss si en normal (men høy) prising av denne type selskaper, er 3 til 7 ganger salget. Dette baserer vi på lignende børsnoterte selskaper og antagelsen om høye marginer. Da bør årsomsetningen til Fast om få år være oppe i minst 50 millioner dollar, helst over 100 millioner.

    Med et utgangspunkt på 5 millioner dollar, og en horisont på tre år, må Fast dermed ha en årlig veksttakt på mellom 130 prosent og 200 prosent.

    Da bør de store kontraktene trille inn i et vesentlig raskere tempo enn de har gjort til nå. Eneste større kontrakt som vi ikke kjenner omfanget av, er avtalen med Qwest i USA. I prospektet står det at Qwest har betalt 10 millioner dollar så langt til Fast. Her ligger dermed en mulig oppside.

    Likevel peker ikke årsveksttakten for internett-bransjen mot 100 prosent for tiden. Det er mer snakk om hvorvidt det blir noen særlig investeringsvekst å snakke om i det hele tatt de neste par årene.

    Resultatkvalitet

    Nå vil sikkert noen innvende at salget i første kvartal viste en enorm fremgang. Da bokførte nemlig Fast inntekter på 7,3 millioner dollar mot fem millioner for hele 2000. Av de 7,3 millionene kom imidlertid netto hele 4,1 millioner dollar fra balansen. Det vil si at utsatte inntekter i balansen er tatt inn i resultatregnskapet. Vi vet ikke hvor mye som kom inn av ekstra inntekter som skal periodiseres.

    Når denne balanseposten ikke viser oppgang, er det ikke positivt for et selskap som må vise så sterk vekst.

    Forretningsmodell


    Fast ser ut til å ha skiftet fokus flere ganger. I vår gikk selskapets toppsjef Thomas Fussel (med sin årslønn på miminum 2,6 millioner kroner) ut og sa at Fast heretter ville fokusere mer på bedriftsmarkedet og e-handel.

    Men mesteparten av inntektene til Fast kommer fortsatt fra inntekter på utlisensierte søkemotorer på nettportaler som TerraLycos. TerraLycos har vært Fasts største kunde og stod for en tredel av inntektene til Fast. Avtalen med TerraLycos er utløpt og under ny forhandling, ifølge Fast.

    Fast ønsker imidlertid å være så mye mer enn bare en søkemotor, selv om det er der inntektene i hovedsak kommer fra for øyeblikket. I prospektet snakker Fast om trådløst internett og andre ord som spiller på assosiasjoner om fremtid og vekst.

    Prising i forhold til konkurrenter


    Det viktigste ankepunktet mot prislappen på Fast er prisingen i forhold til tilsvarende selskaper. Tar vi utgangspunkt i seneste fulle regnskapsår, ender Fast på et Pris/Salg-nivå på 64. (Vi kan her bruke Pris/salg fremfor det mer korrekte Enterprise Value/Salg fordi internettselskapene nesten uten unntak ikke er gjeldfinansierte, ei heller Fast). Vi har ikke kunnet vurdere selskapene ut fra inntjening (P/E) fordi de fleste av dem, som Fast, taper store summer. Derfor har vi valgt å fokusere på Price/Sales. Andre verdivurderingsmodeller som kontantstrømsmodeller og Pris/Bok blir meningsløse her.

    Selv om vi hadde lagt til grunn en firedobling av omsetningen i år, vil Fast fremstå som den dyreste aksjen med et Pris/Salg-nivå på meget friske 16 gangeren!