Feil i Ruters systemer ga Marianne bot på t-banen

Likevel hjalp det ikke å klage.

FRUSTRERT: Marianne Sæterdal fikk avslag på klagen til Ruter, selv om hun skulle fått medhold. Foto: Roy Sieh/Privat
FRUSTRERT: Marianne Sæterdal fikk avslag på klagen til Ruter, selv om hun skulle fått medhold. Foto: Roy Sieh/PrivatVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Marianne Sæterdal skulle ta t-banen i starten av juni, var det i god tro om at hun gjorde det lovlig.

Hun hadde en 30-dagers billett som hun hadde aktivert rundt 2 uker i forveien av en kontroll på t-banen den 8. juni.

Likevel fikk hun beskjed om at billetten hennes ikke var gyldig.

- Jeg var veldig stressa der og da og skjønte ikke hvorfor kortet mitt ikke ble godkjent. Samtidig var kontrolløren veldig frekk og arrogant, så det var ikke noe vits i å diskutere, sier Sæterdal til Dagbladet.

- Han sa jeg kunne enten betale 750 kroner med en gang, eller vente meg en høyere regning i posten, sier hun.

- En misforståelse Sæterdal kjøpte en 30-dagers billett den 25.01.2012. Da hun ikke hadde bruk for den før noen måneder senere, aktiverte hun den ikke før 21.05.2012.

Altså burde billetten vært gyldig da hun ble tatt i billettkontroll 08.06.2012.

Da hun klagde, fikk hun dette svaret fra Ruter:

«Her er det nok en liten misforståelse mellom deg og vår kontrollør. I ditt reisekort ble det kjøpt en 30 dagers periodebillett den 25.01. Denne billetten ble ikke startet før 21.05. kl 10:47 og gikk dermed ut 31.05.2012. Det vil si at du ikke hadde gyldig billett da du ble stoppet 08.06.2012.

Gebyret opprettholdes.

Vi oppfordrer alle våre reisende til å lese av kortet ved hver reise.  Noe vi ser du ikke gjør. Når du leser av ved hver reise, ser du til enhver tid at du har gyldig billett, og ikke minst når denne går ut.»

Etter dette svaret var det ingen mulighet for Sæterdal å klage videre på vedtaket.

Feil hos Ruter Da Dagbladet tok kontakt med Ruter viste det seg at feilen lå hos dem og ikke hos kunden.

- Årsaken er at billetten som ble benyttet ikke skulle vært igangsatt. Ruters billettsystem burde ha fanget opp at hun benyttet en billett kjøpt før prisendringen 1. februar i år. Billetter kjøpt til gammel pris er gyldige i tre måneder etter prisendring, det vil si ut mai måned, sier pressekontakt i Ruter, Gro Feldberg Janborg, til Dagbladet.

Dermed var i utgangspunktet billetten ugyldig uten at Sæterdal visste noe om det. Nå trekker Ruter gebyret.

- Ruter har sett på klagen på nytt, og har besluttet å frafalle gebyret, selv om kunden reiste med ugyldig billett da hun ble stoppet i kontroll. Ruter vil betale tilbake gebyret kunden er blitt belastet for umiddelbart, sier Janborg.

- Må endre holdningen sin Marianne Sæterdal sitter igjen med en vond smak i munnen etter episoden.

- Jeg er en betalende kunde som gjør så godt jeg kan for å følge reglene. Jeg ble møtt av sure og arrogante kontrollører på t-banen og jeg fikk ingen hjelp da jeg klagde, sier hun.

- Ruter må gjøre noe med holdningen sin overfor kundene sine, sier Sæterdal videre.

Hun reagerer også på at klagen ikke førte frem før Dagbladet tok kontakt.

- Jeg ga dem all den informasjonen de trengte for å vurdere saken, men likvel får jeg slengt avslaget midt i fleisen. Det går ikke ann å holde på sånn, sier hun.

AVSLAG: Denne mailen fikk Marianne Sæterdal til svar da hun klagde på boten hun fikk. Foto: Skjermdump
AVSLAG: Denne mailen fikk Marianne Sæterdal til svar da hun klagde på boten hun fikk. Foto: Skjermdump Vis mer