LEKSER: Enkelte elever takler ulike oppgaver som må løses hjemme bedre enn andre. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
LEKSER: Enkelte elever takler ulike oppgaver som må løses hjemme bedre enn andre. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

- Feil lekser skaper problemer for mange elever

Sier NTNU-forsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De siste dagene har det plutselig blusset opp en liten leksedebatt. En gruppe foreldre i Rogaland har tatt initativ til kampanjen «Leksefri familie», i Oslo innfører SV et forsøk med lekser på skolen i stedet for i hjemmet. Det samme skjer i Tromsø, og i forrige uke skrev Høyre-politikeren Bård Standal en kronikk i Dagbladet om at lekser ikke fungerer etter hensikten, som ble blant våre best leste og delte saker den uka.

Repetisjon fungerer NTNU-professor Thomas Dahl mener ikke det er leksene i seg selv som er problemet, det er feil type lekser som skaper problemer, skriver forskningsmagasinet Gemini.

- Det er veldig stor forskjell mellom ulike skoler og lærere om hvordan lekser brukes og legges opp, sier Dahl, som er professor ved Program for lærerutdanning ved NTNU, til Dagbladet.

- Hva er riktig måte å gjøre det på?

- Leksene må være integrert på en god måte i læringsprosessen. Det betyr at de må være forståelige og gjennomførbare for elevene, og de må følges opp og gjennomgås på skolen. Det kan være frustrerende, og skape problemer i mange hjem, når elever kommer hjem med lekser de ikke skjønner. Og dersom læreren ikke følger opp leksene, kan det skape usikkerhet hos eleven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan ikke overlates til den enkelte lærer Den internasjonale undersøkelsen TIMSS, som fokuserer på realfagene, dokumenterer at norske lærere, sammenlignet med lærere i andre land, i gjennomsnitt i svært liten grad følger opp leksene og går igjennom dem på skolen, skriver Gemini.

Dahl sier den enkelte skole bør diskutere hvordan leksene skal løses.

- Skolene bør ha noen overordnete tanker om hva de vil med lekser og omfang og form. Det vil gjøre det lettere for den enkelte lærer å utforme hensiktsmessige lekser, sier han.

Amerikansk forskning har vist at lekser på barneskolenivå knapt har noen virkning, men at det er mer hensiktsmessig utover i skoleløpet. Dahl mener det er en naturlig sammenheng.

- Litt eldre og mer modne elever kan i større grad dra nytte av det de gjør på egenhånd.

- Lekser har negativ effekt i Sverige Trond Buland, også han forsker ved Program for lærerutdanning ved NTNU, sier til Gemini at han mener lekser har et rituelt preg, og at det gis fordi det forventes.

- Feil lekser - som eleven ikke har forutsetning for å gjøre fordi han/hun ikke har lært stoffet i forkant og derfor ikke mestrer det - fungerer demotiverende, sier han til forskningsmagasinet.

Gemini skriver også at forskerne Torberg Falck (NTNU) og Marte Rønning (SSB) i 2012 dokumenterte at det er forskjell mellom hvordan lekser bidrar til elevenes læringsutbytte i ulike land, og at det i noen, som Sverige, synes å ha en negativ effekt.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram