VARSLINGSSVIKT: Selskapet Verisure har problemer som fører til at selskapet ikke varsles om innbrudd eller brann hos mange av kundene - selv om alarmen slår ut. Foto: Skjermdump fra Verisure
VARSLINGSSVIKT: Selskapet Verisure har problemer som fører til at selskapet ikke varsles om innbrudd eller brann hos mange av kundene - selv om alarmen slår ut. Foto: Skjermdump fra VerisureVis mer

Feil med 35.000 boligalarmer - operatører varsles ikke om innbrudd

Selskapet Verisure jobber på spreng for å rette feilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Presseansvarlig Cecilie Knudsen i alarmselskapet Verisure (tidligere Securitas Direct) forteller til Dagbladet at selskapet for et døgn siden oppdaget forstyrrelser i sitt nettverk.

- På nåværende tidspunkt har vi problemer med alarmoverføringen for cirka 35.000 av selskapets 200.000 boligkunder over hele landet, opplyser hun til Dagbladet ved midnatt natt til fredag.

Dermed vil Verisures operatører mest sannsynlig ikke få melding om det dersom alarmen går. Det dreier seg om innbrudds- og brannalarmer.

Får ikke beskjeden - Alarmen går, men vi får ikke beskjeden. Kunder og tyver vil høre alarmen, og tyvene vil ikke vite at vi ikke får meldingen, men det kan hende at vi ikke får overføringen og derfor ikke kan aksjonere. Det er veldig beklagelig, sier Knudsen til Dagbladet.

Hun forteller at Verisure nå har høyeste prioritet på å få rettet opp feilen, og at selskapet i kveld har sendt ut en melding om feilen til sine kunder.

- Det handler om problemer med nettverket og teleforbindelsen, men vi jobber med å finne ut av det så fort som mulig, sier Cecilie Knudsen

Alarm-melding Selskapet sender nå ut følgende melding til kunder som kan være rammet av feilen:

«Kjære kunde! Vi har for tiden forstyrrelser i GSM-trafikken, noe som kan innebære at tjenesten for våre kunder som har alarmanlegg med overføring over GSM-nettet ikke fungerer som normalt. Arbeidet med å løse dette er vår høyeste prioritet.

Vi har på grunn av forstyrrelsene midlertidig stengt Mine Sider, Verisure App og varslinger over SMS/app inntil problemet er løst.Vi anbefaler at du benytter alarmen som vanlig. Alarmen virker på stedet.»

Verisure og deres teleoperatør jobber nå på spreng for å finne feilen og løse problemet så raskt som mulig, og vil informere kundene fortløpende.

- Vi oppfordrer kundene til å bruke alarmen som vanlig da det virker på stedet, sier Knudsen til Dagbladet.

Ikke løst Fredag ettermiddag opplyser hun dette til Dagbladet:
«Vi opplever fortsatt forstyrrelser i GSM-trafikken. Dette stabiliseres nå mer og mer.

Mine Sider, Verisure App og varslinger via app/sms er avstengt for å minimere belastningen i våre tjenester. Det vil det nok være en stund til men det er vanskelig å si noe eksakt. Vi samarbeider kontinuerlig med våre telecom-samarbeidspartnere for å løse disse problemene, arbeidet med dette er vår høyeste prioritet.»