- Feil med bremsene

Mye tyder på at føreren av godstoget allerede en kilometer før Lillestrøm stasjon skjønte at han ikke ville klare å stoppe. Årsaken er trolig at bremsene på toget ikke fungerte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er åpenbart at det har vært en feil med togets bremser, og at lokføreren har vært veldig klar over hva som kom til å skje, sier Øystein Aslaksen, leder i Norsk Lokomotivmands Forbund til Dagbladet :på nettet.

Aslaksen har selv vært i kontakt med flere personer som hørte gjentatte faresignaler fra togets fløyte omlag en kilometer fra stasjonen.

- Sannsynligvis skjønte lokføreren at han ikke ville klare å stoppe toget, sier Aslaksen.

Skulle ikke stoppe

Han forklarer at det er et relativt kraftig fall helt fra Hanaborg nord for Lørenskog og helt ned til Lillestrøm stasjon. Hvilken fart godstoget hadde da det hadde passert Strømmen stasjon omlag en kilometer før Lillestrøm, er i følge Aslaksen umulig å si.

- Godstoget hadde ingen planer om å stoppe på Lillestrøm stasjon, men fikk trolig rødt lys fordi trafikk-situasjonen på stasjonen tilsa det. Hvis lokføreren ikke hadde reagert og forsøkt å stanse toget, ville det automatiske togstans-systemet ATC ha stoppet toget. Men med svikt i togets bremser hjelper heller ikke ATC, sier Øystein Aslaksen til Dagbladet :på nettet.

Tilfeldigheter

Han tar forbehold om at verken han eller noen andre har fått undersøkt det brennende toget, men sier likevel at ingenting tyder på systemsvikt.

- Det er antagelig tilfeldigheter som har ført til at det gikk galt. Togene har trykkluftbremser, men det finnes systemer som skal håndtere problemer som kan oppstå ved for eksempel væromslag fra mildvær til kulde. Snø, is og kulde gjør alltid noe med bremse-systemene, men dette er jo ikke ukjente forhold i Norge, sier Aslaksen.

BREMSEFEIL:Øystein Aslaksen tror at bremsefeil kan være årsaken til ulykken.
I BRANN: Det brenner ennå i den ene tankvogna.