Feil på nødnumre setter liv og helse i fare

Justisdepartementet mener svikt med nødkommunikasjon over Telenors nett, setter publikums liv, helse og sikkerhet i fare. Nå ber de Samferdselsdepartementet kalle inn til møte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved akutt nød skal folk kunne ringe 110, 112 eller 113 for å få hjelp. Men nødetatene brannvesenet, politiet og helsevesenet opplever stadig at feil på Telenors nett hindrer publikum tilgang på hjelp i tide.

Justisdepartementet, som har ansvar for å samordne nødetatene, ser svært alvorlig på situasjonen, skriver Dagens Næringsliv.

Departementet viser til at det offentlige telenettet ved flere anledninger har ligget nede i flere timer, noe som har utgjort en betydelig fare for befolkningens liv, helse og sikkerhet. I et brev til Samferdselsdepartementet ber Justisdepartementet om at det innkalles til et møte med sikte på å forbedre nødkommunikasjonen.

(NTB)