Feil vei i tunnelen i søndagsrushet

- Når det først er galt, ikke gjør som denne varebilsjåføren.

 SÅ POTENSIELL DØDSBILIST I HVITØYET:  Kontorsjef Kai Gundersen i Vegtrafikksentralen  har sett mange millioner biler kjørte ut og inn av tunneler. Søndag kveld møtte han en varebil på vill ferd i Operatunnelen. FOTO: NINA HANSEN/DAGBLADET.
SÅ POTENSIELL DØDSBILIST I HVITØYET: Kontorsjef Kai Gundersen i Vegtrafikksentralen har sett mange millioner biler kjørte ut og inn av tunneler. Søndag kveld møtte han en varebil på vill ferd i Operatunnelen. FOTO: NINA HANSEN/DAGBLADET.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kontorsjef Kai Gundersen i Vegtrafikksentralen har sett noen millioner biler kjøre inn og ut av tunneler fra overvåkningskameraer i årenes løp.

Godt over 99,9 prosent kjører rett vei.

Søndag kveld ved 23.25-tiden fikk den mangeårige trafikkovervåkeren selv oppleve marerittet rett i hvitøyet i Operatunnelen under Oslo sentrum.

300 - 400 meter etter at han og kona hadde kjørt ned i tunnelen ved Aker Brygge, østover i korrekt retning, kommer plutselig en norskregistrert varebil med påkoplet nødblink rett i mot i det enveiskjørte, trefelts tunnelløpet.

- Kraftuttrykk - Kona sier at jeg utbrøt «oj». Og det er et kraftuttrykk fra meg når vi kjører bil selv. Jeg har sett de fleste gale varianter av trafikk på jobben, og blir nesten aldri overrasket. Men nå skjønte jeg det var nære på at noe alvorlig kunne skje i ganske tett trafikk, sier Gundersen til Dagbladet.

Han lå i det midtre av de tre feltene.

- Det er en vane jeg har lagt meg til etter alle overvåkingsbildene jeg har sett på jobb. Da har jeg teoritisk mulighet til å dra svinge både mot høyre og venstre hvis det skjer noe brått foran, resonnerer Gundersen om egne tunnelvaner.

Bare 35 - 40 km/t I Operatunnelen søndag kveld kom varebilen på livsfarlig, vill vei i feltet til venstre for sjåføren fra Vegtrafikksentralen. Vi kjørte vel i 60-65 kilometers fart og den motgående varebilen bare i 35-40. Jeg så i speilet at en personbil med frontkollisjon rett i siktet, bråtok inn mot midtfeltet.  Den ble stoppet av politiet på Sjølyst, drøyt to kilometer ute av tunnelen, sier Gundersen.

Han betegner det som et lite under at det ikke skjedde en alvorlig ulykke.

- Det er også et under at det ikke har skjedd en eneste dødsulykke på grunn av frontkollisjoner i denne tunnelen. Denne strekningen ble åpnet i 1990, og det passerer 100 000 biler hvert døgn, sier Gundersen, som har et krystallklart råd til trafikanter som kommer opp i samme situasjon:

Ring politiets nødnummer 112.

Gundersen hadde direktenummeret til egne kolleger på jobb, og ringte dit på refleks. Da hadde kollegene allerede trykt på nødknappen som i teorien skal stenge den farlige veibanen på 20 sekunder og en hel tunnelinnfart på 60 sekunder. (opptaket fra overvåkningskameraet er ikke lagret, red.anm.)

Han har også et veldig tydelig råd til bilførere som selv oppdager at de har bommet på enveiskjøring med livet som innsats.

Eldre mann - Dra rett til nærmeste side og stopp bilen selv om det bare er en smal veiskulder i tunnelen. Det nest beste er å forsøke å snu inne i tunnelen hvis det er plass og lite trafikk. Gjør iallefall ikke som sjåføren søndag kveld. Siden han hadde satt på nødblink, hadde han åpenbart skjønt at han var ille ute. Men han trakk feil konklusjon og fortsatte mot retningen, oppsummerer Gundersen.

Han vet ikke mer om søndagens sjåfør enn at det var en eldre mann.

- Det skjer vel et par ganger i året at bilførere bommer på denne måten i Operatunnelen. Det er ikke noe mønster i hvem som greier å bomme, verken på kjønn, alder, yrkessjåfører eller privatbilister.

GPS-forvirring Men det er en ny trend de hyppigste årsakene til at det skjer. Kontorsjefen i Vegtrafikksentralen har sett flere eksempler på sjåfører som er mindre skjerpet når de kjører «blindt» på GPS.

- Mange glemmer å oppdatere GPS. Vi har eksempler på bilførere som har kjørt så langt de kommer i anleggstunneler som ikke er åpnet for trafikk, sier Kai Gundersen.

Han har ikke fått noen informasjon fra politiet hvor søndagens varebilsjåfør fikk «illebefinnende».

Det kan ha skjedd på minst fire punkter med Ekeberg og Mosseveien i ytterkant.

 EN AV FLERE MULIGHETER:  Dette er en av de fysiske mulighetene til å komme ned i Operatunnelen i Oslo sentrum mot kjøreretningen - hvis du trosser doble rød-skilt og piler rett i mot. I bakgrunnen til høyre Vegtrafikksentralen. FOTO: NINA HANSEN/DAGBLADET.
EN AV FLERE MULIGHETER: Dette er en av de fysiske mulighetene til å komme ned i Operatunnelen i Oslo sentrum mot kjøreretningen - hvis du trosser doble rød-skilt og piler rett i mot. I bakgrunnen til høyre Vegtrafikksentralen. FOTO: NINA HANSEN/DAGBLADET. Vis mer