- Feilen ble reparert før take off

Men Spanair-sjefen kan ikke garantere at ulykkesflyet var sikkert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MADRID (Dagbladet.no): SAS og Spanair startet formiddagens pressekonferanse med ett minutts stillhet, slik det var over hele Spania.

Konsernsjefen i SAS Mats Jansson, administrerende direktør i Spanair Marcus Hedblom og HR-sjef i Spanair Hector Sandoval ledet pressekonferansen.

Jansson begynte med å si:

- Som en eier av SpanAir er det naturlig for oss å være her. Fra cocpiten på vei fra Bejing i går fikk vi beskjeden om ulykken. Vår umiddelbare reaksjon var å holde pressekonferanse i Skandinavia og for så å dra til Spania.

Skal sende mer krisepersonell

Konsernsjefen understreker at de vil sørge for hjelp og støtte til spanske myndigheter.

- Vi ønsker å være her. Vi ønsker å være i nærheten av hvor tragedien skjedde. Vi ønsker å være nær de som er berørt direkte og indirekte. Og for å forsikre at all mulig hjelp er tilgjengelig for de berørte og for spanske myndigheter. Vi er veldig beveget og sjokkerte. Vi føler sympati og gir våre kondolanser til alle berørte.

Jansson sier de skal sørge for at enda mer krisepersonell kommer på plass for å hjelpe de berørte familier,de overlevende passasjerene, samt de ansatte her i SpanAir.

ETT MINUTTS STILLHET: Alle på pressekonferanse minnet de omkomne med ett minutts stillhet klokka tolv i formiddag. Foto: Øistein Norum Monsen
ETT MINUTTS STILLHET: Alle på pressekonferanse minnet de omkomne med ett minutts stillhet klokka tolv i formiddag. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

- Til slutt: Igjen: Det viktigste nå er å vise sympati og gi våre kondolanser til de som er involvert i den enorme tragedien.

Bruker alle ressurser

Administrerende direktør i Spanair Marcus Hedblom takket alle som har hjulpet til etter ulykken.

- På vegne av SpanAir: Vi er sjokkerte og lei for det som har skjedd. Våre tanker går til de som har omkommet, deres familier og de overlevende som har opplevd dette. Vi bruker alle våre ressurser for å støtte hverandre i denne vanskelige tiden. Vi er forpliktet til å gi de berørte støtte og hjelp nå og i lang tid framover, sa Hedblom.

Han benyttet anledningen til å takke alle som har hjulpet til etter ulykken.

- Spanske myndigheter, lokale myndigheter. Også Røde Kors og de ansatte på Barajas-flyplassen som har vært utrolige de siste 24 timene, sa han.

Spekulerer ikke i årsaken

Hedblom er imponert over hvor raskt spanjolene fikk satt i gang kriseapparatet.

- Feilen ble reparert før take off

- Med tanke på etterforskningen: Lokale myndigheter som er ansvarlig for etterforskningen er kontaktet og vi gir dem all støtte i å prøve å forstå og finne ut hva som skjedde i går. En egen interngruppe, som er spesialisert på ulykker, er koblet inn. Fabrikanten Boeing er kontaktet og vi støtter dem i deres arbeid.

- Vi ønsker ikke å spekulere i hva som er årsaken på nåværende tidspunkt. Det kan forstyrre etterforskningen og villede de pårørende.

Han berømmer selskapet for at krisetelefon var oppe bare en time etter ulykken. For at det ble satt opp ekstra flyvninger fra Palmas til Madrid for de pårørende, slik at de får anledning til å komme hit til Madrid. Spanair har også sørget for hotellrom til alle de pårørende.

- Hjelp skal alltid være tilgjengelig i tilfelle noen trenger en skulder å gråte på. Disse ordene kan ikke beskrive hva vi føler nå. Det er en svært vanskelig tid for oss alle, men vi vil gi alle den støtten de trenger.

Flyet ble sjekket
Hector Sandoval fra Spanair ble spurt om hvordan flyet kunne få tillatelse til å lette etter at det måtte inn til en teknisk sjekk like før take off.

- Før take off og den tragiske ulykken dro kapteinen tilbake til gate og rapportere en feil med et luftinntak. Problemet ble reparert. Inspektører gikk gjennom detaljene og alle kom til den konklusjonen at alt var i orden, sier Sandoval.

Hedblom forteller at de har sikret seg ferdskriveren fra flyet, men han kan ikke gi noen flere detaljer om dette.

- Jeg kan heller ikke gi noe beskrivelse av selve ulykken på nåværende tidspunkt.

Han avviser at det er nødvendig å gjennomgå de andre flyene selskapet har etter ulykken. 

-  Vi har konkludert etter undersøkelser at det ikke er nødvendig å gå igjennom alle de andre flyene i flåten. Vi har undersøkt med de som har detaljdataene om flyene, sier Hedblom.  

- Var flyet 100 prosent sikkert å fly da det forlot gaten andre gang?

- Alt vi gjorde var etter reguleringer, så vi må vente noe tid før vi kan konkludere med om det var sikkert eller ikke, sier Hedblom.

Tenker ikke på økonomien

SAS-sjef Mats Jansson fikk spørsmål om hvilke konsekvenser dette får for SAS økonomisk eller for deres rykte.

- Jeg har respekt for alle spørsmål fra journalister, men nå er det mindre enn 24 timer siden den verste flyulykken på lang lang tid. Dette er ingen vanlig dag. Jeg har ikke viet en tanke til hvilke konsekvenser dette gir for selskapet økonomisk eller vårt rykte. Jeg kan ikke kommentere dette nå. Vi må ha respekt for de som er berørt, sier Jansson

Dagbladet.no følger pressekonferansen.

TRAGISK ULYKKE: Flere enn 150 personer omkom i flyulykken i Madrid i går.