Feilen som lammet Norge

GARDERMOEN (Dagbladet): Kaoset på Gardermoen i går kunne vært unngått: Hadde Instrumentlandingssystemet (ISL) på Gardermoen virket som det skulle, kunne fly lettet og tatt av. I stedet gikk alt i vasken for 8000 frustrerte, sinte og oppgitte mennesker. Kaoset fortsetter i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Raser mot Gardermoen

Flyplassen stengte begge rullebanene i 13-tida i går. I seks timer var sikten stort sett nede i 200 til 250 meter. Dette hindret mellom 200 og 250 ankomster og avganger, og satte en stopper for reiseplanene til 8000 reisende til og fra Gardermoen alene. Alle kanselleringene på Gardermoen gjorde at problemene forplantet seg til en rekke europeiske flyplasser.

I går ettermiddag var den digre terminalen fullpakket av reisende som ventet på informasjon om flyet deres i det hele tatt kom til å ta av.

Trøbbelet i flytrafikken fortsetter i dag. Fly og mannskap er ikke på riktig sted til å gjenoppta normal aktivitet til riktig tid. Og i går kveld tydet værmeldingen på at flyforholdene fortsatt blir vanskelige på Gardermoen.
Den nye hovedflyplassen har innflygingsutstyr til flere millioner som skal kunne geleide fly trygt ned på bakken når det er dårlig sikt. Men Luftfartsverkets godkjenningsgruppe for flyplasser nekter Gardermoen å benytte anlegget.

På ville veier

Åtte ganger siden åpningen 8. oktober i fjor har Instrumentlandingssystemet (ISL) ledet landende fly på skrå ut av rullebanen. Før årsaken til avsporingen er funnet og feilen korrigert, får ikke fly lov til å lande på Oslo Lufthavn Gardermoen når sikten kommer under 550 meter.

- Vi leter etter nåla i høystakken. Vi vet ikke hva som forårsaker feilen, sier informasjonssjef Knut Egil Hansen ved OSL.

Luftfartsverket, flyselskapene og luftfartsinspeksjonen jobber på spreng for å finne feilen og Hansen hevder å ha den beste ekspertisen tilgjengelig på dette feilsøket.
- Vi har undersøkt flytoget og andre mulige feilkilder på og rundt flyplassen, men alt har sjekket ut ok, sier Hansen.

Langt fram

- Det er umulig å si når vi får utbedret feilen, sier Hansen.

Men selv når den er funnet, er det ikke bare å senke siktkravene fra dagens 550 meter til 200. Mannskapene må deretter gradvis trenes opp til å mestre redusert sikt.
- I første omgang håper vi å få klarering til å lande med 450 meter sikt. Men det endelige målet er å komme ned i 200 meter. Det kan skje før årsskiftet eller ut i neste år, sier OSLs informasjonssjef.