Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Feit slankebløff

- Ikke prøv slankeplasteret med garantert effekt, sier Eva Slettvik (48).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sandessjøen-kvinnen gjorde som mange av oss: Hun lot seg friste av slankereklamen og bestilte det «utrolige slankeplasteret som smelter kroppsfett».

Eva tenkte at hun ikke hadde så mye å tape siden firmaet Sonic Norge garanterte effekt og pengene tilbake hvis hun ikke var fornøyd med resultatet.

- Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger, og skjønte egentlig at dette bare var tull. Men hva gjør du ikke for å bli kvitt noen kilo? påpeker hun.

Da plasterkuren gikk mot slutten, og vekta viste det samme, ville Eva ha pengene tilbake.

- Jeg hadde ikke så mye håp om at plasteret skulle virke, men trodde virkelig jeg ville få pengene mine igjen, sier hun.

Uteble

Telefoner, brev og purringer hjalp ikke, pengene uteble. I slutten av mai tok Eva kontakt med Forbrukerombudet og anmeldte firmaet til politiet.

Begeret rant over for Eva da hun noen dager seinere fant et nytt superslanketilbud fra Sonic Norge med «garantert kilopris» i posten. Denne gangen kunne hun ifølge reklamen «bli slank med NHOs kilogaranti».

- Da ble jeg skikkelig provosert, og følte jeg måtte advare andre, sier Eva.

Politianmeldelsene av Sonic Norge er oversendt Grønland politistasjon i Oslo. Politiet bekrefter at de har mottatt flere anmeldelser. Forbrukerombudet har også fått flere henvendelser om Bioslim slankeplaster og NHO-kuren.

- Vi har sendt slankeplasteret til Statens legemiddelkontroll for vurdering, sier førstekonsulent Tove Kjos.

Mulig brudd

Siden NHO-kuren tas i pilleform, opplyser Kjos at denne saken er sendt over til Statens næringsmiddeltilsyn. Forbrukerombudets jobb er å vurdere brudd på markedsføringsloven. Brosjyren for NHO-kuren spiller på forkortelsen til Næringslivets hovedorganisasjon, og det er også brukt en faksimile av Dagbladets forside.

- Denne brosjyren oser av både det ene og det andre, men vi har ikke vurdert den markedsføringsmessige siden ennå. Både Dagbladet og NHO bør ta kontakt med Forbrukerombudet i saken, sier Kjos.

Hos Næringslivets hovedorganisasjon får Dagbladet opplyst at de har tilskrevet Sonic Norge med kopi til Forbrukerombudet.

- Dette er misbruk av vårt navn, sier informasjonsdirektør Finn Langeland i Næringslivets hovedorganisasjon.

- Dette er en gjengivelse av Dagbladet mot vår vilje, og som vi umiddelbart vil kreve blir stoppet, kommenterer administrativ redaktør Gro Møllerstad.

Tre ungdommer står fram i reklamebrosjyren og hevder at de til sammen har tatt av 63 kilo. Etter det Dagbladet har grunn til å tro, har disse ungdommene i 19- 20-årsalderen gått på samme folkehøyskole siste året, men ingen av dem er overvektige.

- Det har skjedd ting som jeg ikke har kontroll over, sier Kåre Snipsøyr fra Volda, en av de tre til Dagbladet.

Penger tilbake

Henning Mathisen, som i Brønnøysundregisteret står oppført som daglig leder og styreformann i Sonic Norge, sier:

- Alle våre kunder som er misfornøyde skal få pengene tilbake. Vanligvis tar det tre til fire uker. Vi har betalt ut kroner 75000 denne uka. Noen kan selvsagt være feilbehandlet.